Dezamăgire, revoltă, resemnare… mărturia unui șofer român

Notă: textul de mai jos aparține în exclusivitate lui Dragoș Militaru, colegul meu (și, în același timp, directorul nostru de departament) care a petrecut ieri 12 ore în mașină, prins sub nămețile de pe DN1, în încercarea de a se deplasa de la birou/lucru/serviciu către casă. Textul l-am primit sub forma de e-mail, azi-dimineață.

DEZAMĂGIRE…trecea timpul, înaintam lent prin Bucureşti, pe străzi necurăţate, îndreptându-mă către DN1 şi realizând că, deşi plecasem pe la 17.40 de la Fabryo Corporation (Popești-Leordeni), nu reuşisem să ajung în 2 ore nici măcar la Otopeni…deşi străzile nu erau degajate, se putea circula decent în capitală…dezamăgirea era că nu voi ajunge măcar la 20:00 acasă să îi trag pe copii cu sania, ştiind cât de mult îşi doresc ei asta şi cum am aşteaptă privind pe geam să mă vadă când vin.

REVOLTA….m-a cuprins când am ajuns, în jurul orei 21:00, aproape de ieşirea din Otopeni. Pe contrasens (direcţia de intrare în Bucureşti ) se circula lejer, zăpada pe carosabil nu depăşea 3-4 cm şi totuşi, coloana de 5-10 km de maşini de pe sensul meu nu se mişca. Am văzut zeci de oameni disperaţi, alergând cu valizele târâte prin zăpada, printre maşini (trotuare impracticabile) cu speranţa că vor ajunge la timp la aeroport să prindă cursa. Nu aveau cum să ştie că s-au anulat zborurile pentru că, evident, autorităţile au comis din nou o mică eroare de comunicare. Revolta mea venea din faptul că mă deplasam pe DN1!!! Cel mai important coridor rutier din România ! Nu am văzut până la ora 4:00 dimineaţa vreun poliţist sau utilaj de dezapezire nici în Bucureşti, pe marile artere şi nici pe DN1!!! Pentru ce oare plătim vignetă, accize şi TVA de 24% la combustibil, impozit şi alte taxe auto dacă toţi aceşti bani se evaporă şi nu se intorce nimic către cetăţean…cum să nu te revolti când îl auzi pe PM (n.red. Primul Ministru) cum declară după “comitetul de iarnă” că situaţia e sub control şi vezi în jur mii de maşini blocate, oameni disperaţi, cisterne şi camioane răsturnate pe câmp, în timp ce poliţia nu există, Ministerul Transporturilor nu apare să deblocheze drumul… evident, autorităţile statului au alte priorităţi…REVOLTĂTOR…statul există doar atunci când trebuie să colecteze >60% din veniturile realizate de noi toţi, trăieşte că o paria pe spinarea noastră şi nu vrea să fie deranjat de nevoile noastre.

RESEMNARE …evident nimeni nu mai aştepta nimic de la EI. Pentru EI situaţia era sub control, aşa cum declara boc. Pentru NOI însă, important era să găsim singuri o soluţie, deşi EI sunt plătiţi de NOI să facă asta. Oamenii doreau şi se mobilizau să degajeze ei DN1, în ciuda viscolului năpraznic. Cu mâinile goale, unii în haine sumare, fără lopeţi sau alte mijloace, oamenii încercau să se mobilizeze, să împingă pe rând fiecare maşină, să îşi împartă apa sau orice alt ajutor. Resemnaţi lăsau maşinile blocate şi plecau pe jos, prin ger năpraznic, 5-10 km către case…nu aveam apă şi nici mâncare, în benzinăria OMV din apropiere se refugiaseră peste 200 persoane, evident autorităţile statului nu existau şi eu eram ud şi îngheţat la picioare după ce încercasem ore întregi să mă degajez ca să mai înaintez 1-2m. Epuizat şi resemnat am adormit. La 2:20 m-am trezit şi am constatat că nu mai merg ştergătoarele şi nici nu pot deschide portiera. Eram troienit până aproape de geam. În jur, maşinile se răriseră: cine avea 4×4 sau SUV se putea deplasa, restul rămăseserăm blocaţi peste tot: pe câmp, pe şosea, acoperiţi cu zăpadă…etc. oamenii s-au resemnat, nimeni nu aşteaptă ceva de la autorităţile statului care există doar virtual. Soţia mea nu a cedat. Deşi nu dispune de resursele statului a convocat un vecin şi a împrumutat un SUV, a lăsat copiii dormind şi au venit cu o lopată, schimburi uscate şi bune intenţii să mă deblocheze. Era 4:40 şi a simţit că m-am resemnat. Eram epuizat fizic. Între timp au apărut primele autorităţi: 2 poliţişti şi câteva utilaje care se împingeau reciproc. Incompetenţa şi nepăsarea statului sunt evidente.
Pe la ora 6 am ieşit din DN1 şi am avut prima revelaţie în Corbeanca: drumul era curăţat şi avea material anti derapant. Se circula fără mari probleme la doar 50 m distanţă de infernalul DN1. Acelaşi viscol, aceeaşi zăpada, dar, evident, cineva îşi făcuse treabă pentru că îi păsa de cetăţeni. A 2-a revelaţie a fost când am intrat în cartierul meu. Portarii mi-au zâmbit şi, evident, zăpada era curăţată parţial (suficient ca să circuli fără riscuri) pe toate străzile din cartier. Evident, administratorul complexului şi-a făcut şi el treaba…acelaşi viscol, aceeaşi zăpadă…
Dacă un antreprenor independent a putut construi 18 km de şosele private şi administatorul complexului le poate curăţa cu minim de resurse doar pentru că e responsabil şi funcţionează în sistem privat, iar statul nu o poate face măcar de la Otopeni la Tâncăbești, sistemul respectiv e inutil.
Avem nevoie de un stat minimalist care să nu ne mai pună bariere şi să ne colecteze banii pentru interesele lor. Primarul din Corbeanca sau administratorul complexului ar fi putut degaja şi o porţiune din DN1 dar nu au autoritate…

Am scris ce am simţit în cele 12 ore ca să refulez. Îmi cer scuze dacă e un text mai lung. E posibil să fiu nevoit să lucrez şi mâine de acasă.

This entry was posted in oameni, viața de zi cu zi and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dezamăgire, revoltă, resemnare… mărturia unui șofer român

  1. Nu inteleg de ce ne mai mira incompetenta celor de la putere, cand, every fucking year, de fiecare data cand vine iarna/zapada (desi anuntata cu mare tam-tam de cei de la meteo), ei sunt luati prin surprindere si nu sunt pregatiti.

    Si mai au pretentii sa inghitim toate cacaturile pe care ni le baga pe gat!

    Traiesc in Romania. Si mi-e rusine.

  2. Vladi Martinus says:

    Pe mine nu ma mira…🙂 si cred ca nici pe altii.
    Da, EI au pretentiile respective; mai rau este ca unii chiar inghit ceea ce li se ofera. Cat despre a trai in Romania, mie incepe sa-mi fie scarba, nu rusine.

Leave a Reply

