Bine de știut dacă vrei să mergi la Paris

Notă: Paris este scris cu literă mare, dar setările temei fac ca majuscule să nu fie vizibile în titluri

Am vizitat de curând, împreună cu iubita mea, „orașul luminilor” (între noi fie vorba, doar Champs Élysées era mai luminat) și mi-am zis că ar fi bine să știți și voi câteva lucruri dacă aveți de gând să vizitați capitala franceză.

Pentru cei care nu și-au rezervat/cumpărat încă bilet(e) de avion, o să încep cu

Deplasarea România-Paris

Nu am specificat orașul din România, pentru că aveți mai multe variante. Noi am ales varianta low-cost și am zburat cu WizzAir, de la Cluj Napoca (era mai ieftin și mai aproape de Sibiu decât București). Există curse WizzAir și de la București, precum și curse Blue Air, tot de aici.

Ce este bine de știut când circulați cu o cursă low cost: bagajele de cală se taxează destul de scump, așa că, dacă nu aveți de gând să stați mai mult de câteva zile, vă sugerez să împachetați totul într-o geantă/un troler de dimensiuni reduse (trebuie să încapă în compartimentul de deasupra scaunelor). Aveți grijă, însă, la poșete sau laptop-uri – în momentul îmbarcării va trebui să le înghesuiți în geantă/troler. Altfel, riscați să fiți taxați pentru bagaj extra (30 euro/cursă, dacă îmi aduc bine aminte).

Odată ajunși în avion, puteți să le depozitați separat în compartimentul dedicat bagajelor de mână. Tot pentru a reduce din costuri inutile, vă sfătuiesc să alegeți, în momentul cumpărării biletului, varianta de check-in online. Acesta se poate face cu 10 zile înainte de plecarea cursei și, pe lângă cei 10 euro/cursă economisiți, scăpați și de cozile de la ghișeele check-in. Este foarte simplu de realizat- trebuie doar să-ți introduci datele personale (nume+prenume și act de identitate-serie+număr), după care să tipărești boarding pass-ul (2 foi A4), pe care îl vei arăta la îmbarcare.

Ce se întâmplă dacă zborul meu a fost anulat

Dacă ați avut ghinionul ca zborul vostru să fie anulat din diverse motive (ceață foarte densă, cum a fost la noi-nici măcar cu cuțitul nu o puteai tăia), primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să nu intrați în panică și să nu faceți neapărat ceea ce face toată lumea. Chiar dacă personalul companiei vă spune să vă îndreptați spre ghișeu pentru a vă recupera banii pe biletul de avion, sunați cât puteți de repede pe cineva din țară, care are acces la internet. și rugați să vă dea numărul call center-ului aparținând companiei (chiar dacă tariful de convorbire este de 1 euro/minut). Oamenii de acolo vor ști mult mai bine cum să vă îndrume și aveți mari șanse să prindeți același zbor, din următoarea zi (vi se va face un re-booking). Noi, până să ne dezmeticim, am reușit să mai prindem doar la zborul de peste 2 zile. Asta, în cazul în care nu sunteți transferați la aeroportul Orly din Paris (Beauvais este aeroportul pentru cursele low-cost), cum s-a întâmplat cu pasagerii Blue Air. Se pare că cei de la Wizz nu au o înțelegere cu aeroportul Orly și au preferat să anuleze zborul.

Ce rămâne de făcut? Dacă ați rămas fără bani, sunați în țară și rugați pe cineva să vă transfere niște euro în contul vostru de card. După aceea, aveți de ales între a vă întoarce în Paris (luați în considerare biletul de shuttle, de 15 eur/pers/cursă, deci 30 eur/pers, pentru că trebuie să vă întoarceți la Paris) sau a vă caza într-un hotel/hostel în Beauvais. Vă recomand hostelul Formula 1 (35 eur/noapte/cameră 3 pers) sau hotel Première Classe (44 eur/noapte/cameră 3 pers)-diferența constă în împărțirea sau nu a toaletei și a băii cu alte persoane. Camerele sunt de aceleași dimensiuni în ambele cazuri. De reținut că orice hotel/hostel din Paris are și acces la internet wireless inclus în preț.

Dacă aveți un laptop la voi, puteți scrie chiar în aceeași zi celor de la WizzAir despre problemă, completând formularul special pentru astfel de situații, de pe site-ul lor. Dacă nu, puteți scrie și la întoarcere. NU stați la coadă la ghișeu, pentru a obține formularul tipărit-pierdeți timp degeaba. În capitolul de termeni și condiții postat și pe site-ul lor se specifică faptul că ei se obligă să deconteze cazarea și mesele aferente pe perioada petrecută până la zborul următor, cu condiția ca zborul să fie exact pe aceeași rută, chiar dacă este al unei alte companii.

Eu unul am primit răspuns la 2-3 zile lucrătoare de la completarea formularului respectiv, de la cineva de la departamentul de relații clienți, în care mi s-au cerut scuze pentru inconvenientele provocate și m-au rugat să le trimit scanate facturile de la hoteluri și bonurile de mâncare și să le dau datele bancare, pentru a vira banii. Atenție, așadar- dacă vreți să vă recuperați banii, nu aruncați facturile. Nu știu de ce, dar ungurii îmi inspiră încredere când vine vorba de tratarea clienților (unii mai răutăcioși vor spune că este din cauza originii mele ardelene, zonă cu istorie legată și de unguri :))

Transport în Paris

Aeroportul Beauvais, (de) pe care se efectuează zborurile low-cost, se află undeva la 70 km de Paris. Dacă nu vreți să plătiți 100 euro pe taxi sau să dați vreo 50 euro unui „rechin” vă recomand shuttle-ul Beauvais-Paris, care costă, după cum spuneam mai sus 15 Euro cursă. Alte mijloace de transport mai ieftine nu există până în Paris. Atenție la întoarcere! Verificați site-ul aeroportului Beauvais, secțiunea airport shuttle și vedeți la ce oră pleacă shuttle-ul care transportă pasagerii pentru zborul vostru (sunt trecute orele plecărilor, iar în dreptul fiecăruia este specificat zborul pentru care transportă pasageri). În general, pleacă cu 3 ore – 3 și jumătate înainte de plecarea avionului (face cam o oră și un sfert pe drum, până la aeroport)

Shuttle-ul vă va lăsa la Porte Maillot, undeva la marginea vestică a orașului. De aici puteți ajunge foarte ușor în orice direcție vreți, pentru că există atât stație de metrou aici, cât și RER, un tren subteran care circulă tot în subteran (mai iese pe la suprafață în unele stații), pe sub metrou (unde se intercalează cu el), dar pe distanțe mai lungi și cu intervale mai mari între stații decât metroul.

Cât vă costă transportul în comun? Noi ne-am luat un abonament („pass”) pe 3 zile, pentru toate tipurile de transport, toate liniile, cu vreo 21 euro (și niște cenți) de persoană, pentru zonele 1-3 (doar Paris+suburbii) – dacă vrei pentru zonele 1-6 (include transporturi până în zonele Versailles sau Disneyland, aflate în afara Parisului), costă 38 de euro, dacă îmi aduc bine aminte. O călătorie cu metroul costă 1,7 euro. Deci un astfel de abonament te ajută în mod cert, dacă vrei să vizitezi orașul și nu folosești mașina. Noi nici nu am avut nevoie de transportul suprateran – metroul și trenurile RER ne-au dus peste tot unde am vrut să ajungem. Au o infrastructură de transport urban cum nu va vedea Bucureștiul în următorii 50 de ani (nu exagerez) – numai metroul are 14 magistrale.

Atenție, totuși, în stațiile de RER sau metrou, unde se bifurcă liniile – înainte de a vă urca în metrou/tren, asigurați-vă că circulă spre stația unde vreți să ajungeți și că direcția este bună. Există hărți mari în stații, precum și monitoare pe peron care anunță venirea trenului/metroului și direcția de deplasare. Într-una din stații am găsit chiar o hartă pe perete, cu beculețe la fiecare stație, iar jos era o listă alfabetică cu numele acestora. Apăsai pe stația unde vroiai să ajungi, iar pe panou se aprindeau beculețe care îți indicau traseul de urmat până acolo.

Cazare

Aici, fiecare își poate alege ceea ce îi convine mai mult, în funcție și de cât este dispus să plătească pentru confort. Dacă vreți ceva la preț bun, dar care să fie și curat/îngrijit, vă recomand, după cum spuneam și la începutul articolului, lanțul de hoteluri de o stea Formule 1 (lanț low-cost aparținând Accor Hotels, cei care dețin și lanțul Novotel)- dacă doriți un mic dejun destul de consistent, mai plătiți încă 3,5 Eur/noapte- sau Première Classe. Pot spune că aceste 2 hoteluri ni s-au părut mult mai curate și îngrijie decât unul de 3 stele (Balladin parca îî zicea), la care am fost nevoiți să stăm o noapte.

Orice ați alege, sfatul meu este să evitați orașul Paris și să stați într-una din suburbii. Nu contează cât de aproape ești de obiectivele turistice, contează să fii aproape de o stație de metrou sau RER- poți ajunge la aproape orice obiectiv cu cele 2 mijloace de transport (noi am stat în Saint-Denis, la vreo 10 minute de mers pe jos de stația de metrou).

Ce/cum/când poți vizita

Cred că fiecare își face un plan cu obiective de vizitat dinainte, așa că nu o să insist prea mult pe asta. Vă recomand doar să încercați și altceva decât clasicele Turn Eiffel, Arc de Triumf, Panteon, Louvre etc. Noi, de exemplu, după 2 zile de plimbări intensive prin zone istorice, am zis să vedem cum este în cartierul „La Défense”. Am fost absolut uluiți- este o trecere absolut spectaculoasă de la castele, catedrale, muzee și alte monumente istorice la clădiri de birouri de zeci de etaje, de care văzusem doar prin filme.🙂

Mai important este, în primul rând, să verificați orarul obiectivelor pe care vreți să le vizitați (fie online, fie cereți o hartă turistică de la un centru de informare-există și în aeroporturi astfel de centre). Atenție! Ele se închid, de fapt, cu o jumătate de oră înainte de terminarea programului (atunci poate intra ultimul vizitator). În unele cazuri (cum am pățit noi la Musée d’Orsay), nu te mai lasă să intri dacă ai venit mai târziu de o oră înainte de închidere. Asta pentru că evacuarea sălilor se face cu o jumătate de oră înainte de închidere și consideră că ai nevoie de cel puțin jumătate de oră ca să vizitezi ceva-sindicatele lor sunt atât de puternice încât bat orice principii de marketing și nu stă nimeni nici măcar un minut în plus față de cele 8 ore normale.

Intrările la obiective sunt, în medie, undeva pe la 12-13 euro. Dacă vreți să economisiți timp, aveți 2 variante:

1. Să cumpărați un „museum pass” al monumentelor considerate muzee naționale- costă 32 euro pe 3 zile (există și pe una sau două zile, dar și pe o săptămână-nu știu cât costă, însă) și include intrări  (cu „băgatea în față”) la principalele obiective – Louvre, Arcul de Triumf, Palatul Versailles, Panthéon, Musée d’Orsay, Bazilica Saint-Denis, Notre Dame, Centre du Pompidou și altele (30 în total). Dacă aveți norocul să nu fi împlinit încă 26 de ani, puteți intra gratuit la toate aceste monumente. Va trebui, totuși, să stați la coadă, pentru a primi un bilet gratuit de la casa de bilete (francezii iubesc birocrația, în caz că nu știați deja)

2. Să achiziționați City Deal/Paris pass, cu care puteți vizita cele enumerate mai sus, precum și obiective ce țin de Paris (nu sunt considerate de interes național, probabil) – Turnul Eiffel, Tour Montparnasse și (tind să cred că) Turnul Eiffel. S-ar putea să fie inclus și transportul, dar nu știu exact. Nu cunosc prețul unui astfel de „pass”, dar puteți găsi informații pe internet.

Bonne chance!

Sper că a folosit cuiva articolul și, dacă mai aveți întrebări, vă răspund cu mare plăcere (în măsura în care cunosc răspunsurile).

This entry was posted in viața de zi cu zi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

24 Responses to Bine de știut dacă vrei să mergi la Paris

  1. marius says:

    salut, merci de informatii, merem si noi acum in 20 martie tot cu wizz-ul din TM.
    Vroiam sa intreb la formula 1, cat a costat camera si daca ai baie in camera sau e “la comun”?
    Si asa de curiozitate, ce vi-a placut cel mai mult acolo? Ce obiectiv ma refer, noi prefaram sa dam banii pe intrari la diverse chestii, mai degraba decat pe mancat de ex…
    Merci!

  2. Vladi Martinus says:

    Salut,
    Ma bucur ca ti-au fost de folos informatiile. La hotelul F1 pe noi ne-a costat 22 Euro pe camera, dar e foarte probabil sa se fi modificat tarifele de atunci – iti recomand sa intri pe site-ul lor sau pe booking.com si sa vezi acolo tarifele. Baia nu este in camera (sunt hoteluri de o stea), dar desi comuna, unde am stat noi era foarte curata. Daca-mi permiti comparatia, F1 sunt un fel de McDonald’s ai hotelurilor – preturi mici, confort pe masura, dar serviciile sunt foarte bune si hotelurile sunt mereu curate (am fost si in Madrid tot la F1).
    Nu ti-as recomanda sa vizitezi aceleasi obiective care ne-au placut noua – gusturile sunt subiective.🙂 cred ca cel mai bine ar fi sa ceri de la un punct de informatii turistice (daca imi aduc bine aminte, exista si la aeroport asa ceva) o harta turistica a orasului. In mod cert merita sa vezi Louvru-ul, pe care noi nu am reusit sa-l vizitam, Turnul Eiffel (peisajul este absolut sublim), daca sunteti dispusi sa stati 1-2 ore la coada la bilete.
    Cred, intr-adevar, ca merita mai degraba sa vizitezi ce este de vizitat decat sa dai bani in cafenele – exista supermarket-uri de unde iti poti lua mancare la preturi rezonabile si sa mananci la hotel.
    Excursie placuta!

  3. Elena says:

    : D informatiile sunt foarte folositoare. Si eu intentionez sa dau o fuga pana la Paris sa vizitez. As vrea sa ajung si pana la Disneyland

  4. Alina says:

    despre buddha bar in Paris?ce poti sa spui?

  5. Vladi Martinus says:

    Nu prea pot sa-ti spun nimic… Nu am fost acolo

  6. Alexandra says:

    salut, foarte folositoare informatiile tale; am o singura intrebare: pot ajunge de la arcul de triumf la disneyland direct? pot cumpara bilete direct din statia de metrou? sau sa le cumpar on line? multumesc

  7. Vladi Martinus says:

    Alexandra, din ce imi aduc eu aminte, se poate ajunge direct. Doar ca iti va trebui un bilet suplimentar, Disneyland fiind incadrat in zona 4 (daca nu ma insel). Si, cel mai probabil, va trebui sa iei trenul RER. In orice caz, poti afla la orice casa de bilete de la metrou astfel de informatii

  8. mastersuprem@yahoo.com says:

    salut am citit mai sus precum ca ,cei sub varsta de 26 de ani au aces gratuit la monumente,muzee etc??

  9. Vladi Martinus says:

    Incearca sa mai citesti o data. Este vorba de anumite muzee si monumente (cele clasificate ca monumente nationale; mai sunt si monumente “locale”, care nu intra in aceasta categorie), nu toate. Asta era in 2010/2011

  10. Mada says:

    hei! tu de unde ai luat paris pass-ul?🙂 ti l-ai comandat?

  11. Vladi Martinus says:

    il gasesti cam la orice chiosc de transport public sau la puncte de informare pt turisti

  12. Radoi Romeo says:

    text-transform: lowercase;

    Scoate linia asta din css !

  13. codrin says:

    destul de bine detaliat si de folositoare informatiile , dar ca idee cand e recomandat de mers sa fie mai lejer si un pret orientativ ?

  14. Vladi Martinus says:

    Codrin, din pacate nu am astfel de informatii, dar sunt sigur ca gasesti pe site-uri specializate in domeniul turismului

  15. Jules says:

    Un articol foarte inspirat – aproape uitasem cum e în Paris, de când nu am fost (2011)🙂

    O întrebare, dacă vei avea timp: voi folosi acelaşi zbor zilele acestea şi, deşi poate s-a modificat de când ai scris tu articolul, se pare că ar fi imposibil de ajuns la timp la cursa Beauvais-Paris care pleacă la 3 ore înainte de zborul de retur, fiindcă de unde am cazare mai durează 30-40 minute cu metroul până în Porte Maillot şi nu ajung să prind shuttle-ul exact. Oare or fi şi altele care să se încadreze cât de cât, fiindcă informaţia nu apare pe site-ul aeroportului Beauvais? La tine cum a fost?

  16. Vladi Martinus says:

    Jules, din păcate nu am răspunsul la întrebarea ta. Noi am luat shuttle-ul către aeroport, știu că sunt mai multe în fiecare zi, nu unul singur. Cu riscul de a aștepta mai mult, te-aș sfătui să-l iei pe cel care ajunge mai repede.

  17. Foarte utila postarea ta,am aflat multe informatii,multumesc ,plec si eu saptamana viitoare.
    http://unghiutele.blogspot.ro/

  18. Marius says:

    Cred ca ti-a luat ceva timp sa scri acest articol. Iti multumim pentru informatiile oferite. In caz ca voi pleca la Paris, cu siguranta voi evita biletul de avion low cost. Mai bine dau un ban in plus, dar stau fara griji.

  19. ANDREA says:

    Buna!
    Spune-mi te rog in cartierul La Defense e ok sa te cazezi?
    Cum e cu transportul?
    Ms!🙂

  20. Vladi Martinus says:

    Buna, Andrea! Nu vad de ce n-ar fi in regula sa te cazezi acolo, insa depinde ce buget ai la dispozitie (nu prea cred ca ar fi ieftin). Exista statie de metrou acolo, deci in privinta asta nu ar trebui sa fie probleme

  21. Man Nic says:

    Multumesc pentru articol, este foarte folositor.

  22. Andreea Cristina Radulescu says:

    Tocmai ce am sosit din Paris. O vizita de o saptamana.
    Este un oras minunat ce merita vizitat.
    Cateva sfaturi pe care le pot da in urma experientei noastre:
    – sa va luati, in functie de cate zile aveti la dispozitie un Paris Pass:
    https://www.parispass.com/
    Merita toti banii dati. Am facut un calcul si am iesit mult mai ieftin cu acest pass decat daca am fi foast separat la obiectivele propuse. Si de altfel, la unele dintre ele nu am fi mers ca erau prea scumpe separat. Cu acest pass aveti si Fast entry la unele obiective.

    – sa va faceti din timp un plan de vizita (sunt foarte multe locuri de vizitat si doar daca ai o planificare buna poti cuprinde mai multe obiective);
    Noi nu am dorit sa ne stresam foarte tare,sa alergam dintr-un loc in altul si sa fim obositi, insa cu toate acestea tot am ratat 2 dintre obiectivele propuse.

    – sa stiti dinainte adresele locatiilor de vizitat. Este foarte simplu de mers cu transportul in comun (tot ce este pe sina: metrou, tramvai, tren circula subteran). Te poti ghida foarte usor la metrou. Noi am avut Google Maps si ne-am descurcat foarte simplu din momentul in care stiai destinatia.

    – sa vizitati Disneyland. Sa cumparati biletele ONLINE din timp. Noi am fost in Low season sin am dat 47 euro un parc de vizitat. pretul la casierii pentru acelasi bilet era de 75 euro. iti poti aduce mancare si bautura la tine. Sunt tasnitori cu apa potabila.
    Am mers cu trenul RER si domnul de la casa ne-a dat toate variantele de bilete si a fost mai ieftin varianta de bilet de o zi(cate drumuri doaream), cost 16 euro de persoana.

    – vremea a fost fffoaarte schimbatoare. Cand era soare si cald cand era innorat si fff frig.

    – am mers cu Tarom (am prins o oferta f buna la bilete). De la aeroportul Charles de Gaulle se merge cu trenul RER pana in Paris, 10 euro biletul. peste tot se poate plati cu card de credit.

    – mancarea gasiti si in magazine gen Mega Image (este mai ieftin). Au si mese de servit, cuptor cu microunde si toalete pentru clienti.

    – am mancat la un restaurant cu specific japonez: Zenyama , langa Notre Dame un meniu de 8 euro in care aveai incluse si supa, salata, 6 bucati sushi, un bol cu orez si se da gratuit o carafa cu apa.

    -am urcat si in turnul Effel. Am ales varianta de urcat pe scari pana la etajul 2. Cu putine opriri este un drum foarte usor de facut. A costat 5 euro.Am ajuns acolo la 10 dimineata si coada a fost mica. Dupa aceea s-a mai aglomerat.

    -Aeroportul Charles de Gaulle este foarte mare si va recomand sa va duceti dintimp(cel putin 2 ore).

    Cam acestea ar fi in mare sfaturile.
    Calatorie placuta!

  23. Mihai says:

    Hehe destul de foloitoare informatiile, cu toate acestea inca am emotii, dar speram sa ne descurcam. Multumim pt ajutor!!!

  24. Doini says:

    salut! cu ce ai ajuns de la aeroport la Saint Denis?

Leave a Reply

