Hai România… încotro?

Nu scriu acest articol ca să înjur pe vreun fotbalist sau pe Piţurcă, pentru înfrângerea din seara asta… nu. Nu am înţeles, totuşi, de unde atâta vâlvă în jurul acestui meci- “finala”, “meciul decisiv”, etc.

Sincer, nu am crezut nici măcar o clipă că vom câştiga meciul, cu atât mai puţin când a început meciul şi am văzut cât de prost joacă ai noştri. Este o chestiune de logică: România a pierdut acasă cu Lituania la un scor ruşinos, Serbia a bătut Lituania cu un scor ruşinos… evident că şi noi luăm bătaie de la Serbia. Dar nu… unii s-au încăpăţânat să o dea înainte cu textele patriotice de genul “noi ştim să ne motivăm când avem meciuri grele”, “suntem un popor de luptători” etc. Oameni buni, de unde le scoateţi????!!!! Când am fost un popor de luptători? La Euro, când olandezii mai că nu ne invitau să le dăm gol şi noi trimiteam mingile aiurea? Când am avut 2-0 cu Bulgaria sau cu Franţa şi am fost egalaţi?

O.K…. să zicem că suntem un popor de luptători… nu se zice că o armată mică, cu un general bun poate învinge o armată mult mai numeroasă, cu un general slab? Ba da. Şi cine este “generalul” nostru? Piţurcă, un antrenor care încă se crede în anii ’90. Un antrenor despre care nu-mi aduc aminte (sper să nu mă înşele memoria) să fi băgat în teren o echipă ofensivă. Un antrenor care a impus mentalitatea: “lăsăm adversarul să atace şi încercam să punctăm pe contraatac” (cu un accent mai apăsat pe “încercăm”). Şi s-a văzut şi în seara asta că echipa nu este obsinuita să joace ofensiv- presaţi fiind de miza rezultatului, ai noştri au jucat ofensiv (mă rog, cel puţin s-au prefăcut că joacă ofensiv- vezi pasele aiurea, centrările care se opreau pe capetele fundaşilor adverși  ş.a.) încă din primul minut şi inevitabilul s-a produs: nefiind adaptaţi la această aşezare în teren, au ignorat apărarea şi sârbilor nu le-a fost prea greu să înscrie: prima ocazie clară, primul şut la+pe poartă, primul gol.

De cel puţin 2 ani stau şi mă întreb ce caută la echipa naţională Codrea, Contra şi alţi pseudo-jucători de fotbal. Nu am înţeles nici ce caută Radoi la naţională, acum că joacă într-un campionat foarte slab. Nu sunt înlocuitori pentru ei, vor zice unii… Şi, vai, cât de mult se înşeală. Primul om care îmi vine în minte pentru postul lui Contra este Maftei, un fundaş care parcă îşi trăieşte un al doilea apogeu de carieră de când joacă pe bandă dreaptă. L-am văzut la TV, l-am văzut şi pe viu: face aceleaşi incursiuni periculoase pe care le-a făcut şi Contra în repriza a două. Însă, are un mare plus faţă de Contra: când este vorba să se retragă în apărare, fuge de mănâncă pământul. Cât despre Codrea, sunt absolut sigur că există mulţi care îl pot înlocui. Cristian Tănase a demonstrat astă-seară că poate fi un foarte bun înlocuitor. Jos pălăria pentru Tănase care, în doar o repriză a arătat că are şi tehnică, ştie să şi paseze şi când trebuie să se retragă în apărare, aleargă până ajunge omul cu mingea. Şi, mai important, are doar 20 de ani (dacă am înţeles bine).

Despre Mutu nu cred că ar mai fi ceva de zis: cu cele două pase de gol a arătat încă o dată că naţionala se bazează pe el. Încă un plus pentru Stoica, chiar dacă şi-a băgat mingea în poartă- a jucat bine în repriza a doua, a dat câteva pase foarte bune şi a fost omul potrivit la locul potrivit, la al doilea gol. Cred că dacă ar fi jucat la mijloc de la începutul meciului, altfel ar fi stat lucrurile. Tamaş mi-a confirmat, din nou, părerea: oricât de puţin sau oricât de prost ar juca la echipă de club, atunci când vine la naţională, este un om de bază în apărare şi joacă foarte bine. În rest, prezenţe total apatice, şterse.

Nu cred că are rost să ne supăram că am pierdut această “finală” (sic). Orice om care a văzut meciurile cu Lituania, Franţa şi Insulele Feroe, cu simţul realităţii, şi-a dat seama că nu se mai poate pune problema calificării. Sunt de părere că, măcar o dată , ar trebui că unii oameni sus-puşi să gândească pe termen lung şi să încerce reconstrucţia naţionalei de pe acum. Calificarea la mondialele din 2010, cu sau fără Piţurcă (cu el este sigur, şi nu doar acum; fără el, ar mai fi nişte şanse infime), este pierdută. Mai bine ar fi să caute nişte jucători cu adevărat buni, tineri, care să îşi dea sufletul pe teren atunci când joacă pentru naţională, şi să facă tot posibilul să omogenizeze această echipă până la preliminariile Euro 2012. Şi, vorba aia, până atunci este timp.

Un lucru este, însă sigur: cu Piţurcă antrenor, doar o minune ne-ar mai putea duce la vreun campionat mondial sau european. Cu el trebuie să înceapă schimbarea naţionalei. Antrenori care să-l înlocuiască sunt destui. Chiar dacă Mircea Lucescu a refuzat, mai există Boloni, Rednic şi- de ce nu?- chiar unii mai tineri, precum Dan Petrescu sau Răzvan Lucescu. Mi-e teamă, însă, că i se vor găsi iar scuze lui Piţurcă- “gazonul a fost prost” (ca şi cum adversarii ar fi jucat pe alt gazon); “am avut ghinion”; “este vina jucătorilor, nu a antrenorului” (ca şi cum jucătorii ar juca de capul lor, nu ar urma o strategie a antrenorului). Şi, mai rău este că vor sări iar jucătorii să îi ia apărarea. Ar fi culmea să nu îi iei apărarea omului care ţi-a dat atâtea şanse să te faci remarcat, oricât de prost ai fi jucat la echipă de club.

This entry was posted in sport and tagged , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Hai România… încotro?

  1. Olimpicus says:

    Am inceput sa urmares fotbalul cu pasiune prin 98, in timpul mondialului din Franta. O mare perioada am fost un suporter inflacarat, traiam meciurile la maxim, inima-mi batea gata sa sara din piept. Tipam, gesticulam si, dupa ce m-am apucat de acest viciu nefast, fumam tigara peste tigara. Meciuirile importante ale Stelei, al carei suporter eram, meciurile echipei nationale si nu in ultimul rand ale foarte frumoasei formatii Arsenal Londra reprezentau la momentul respectiv un eveniment de anvergura. Tin minte ca eram prin liceu si nu-mi gaseam nicicum starea de liniste in ziua unui meci steaua-dinamo; ma bucuram si sufeream alaturi de echipa.
    Pot sa spun ca simpatizez in prezent cu echipa CFR Cluj, dar asta in primul rand din dorinta de a sti cum anumite echipe(ma refer aici la jucatori+conducere+suporterii respectivi) se oftica. Astazi fotbalul nu mai inseamna mare lucru ptr mine…sau inseamna ceea ce cred ca este cu adevarat: un simplu spectacol, o reprezentatie estetica, executata mai mult sau mai putin bine de 22 de interpreti. Asa trebuie privit fotbalul. Ca ceva frumos. Am vazut meciul si m-am bucurat mult mai mult de faptul ca am vazut un meci spectaculos, cu 5 goluri, decat daca ar fi iesit 0-0 sau am fi castigat chinuit cu 1-0. Nu o sa sustin o echipa care intra pe teren cu picioarele de plastilina. Felicit Serbia nu neaparat ptr valoarea deosebita a jucatorilor, cat pentru atitudinea de care au dat dovada in timpul meciului. De asemenea recunosc cu detasare: NU AM TINUT CU ROMANIA!!! Iar celor care, citind din eventuala lipsa de preocupari aceste randuri, ar vrea sa-mi adreseze cuvintele cu care de obicei sunt intampinati suporterii echipei adverse, va spun cu seninatate: Da-va-n Saracie!!!, cu tot cu patriotismul vostru ignorant si plictisitor.
    PS. Acest articol este un pamflet si trebuie tratat ca atare!

  2. Vladi Martinus says:

    Da-va-n saracie, da! Ca bine zicea Cumatru al nostru.🙂
    Nu pot spune ca mi-as fi dorit sa castige Romania, din moment ce facusem o deductie anterioara cum ca nu vom castiga. Si eu, ca si tine, pe undeva, mi-as fi dorit sa vad ceva spectacol, dar din partea alor nostri. Dar, cum zice si vorba: “de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere”.
    Pe langa asta, sunt de-a dreptul scarbit si satul sa-i vad pe alde Piturca, Dragomir sau altii ca ei, dand vina, dupa fiecare esec, pe oricine altcineva decat pe antrenor sau jucatori. Ah, de data asta Piturca a facut exceptie: “Stoica ne-a mancat”, declara el. Cum asa? Nu tu l-ai pus pe postul de fundas, un post total necunoscut lui? Nu el a marcat al doilea gol al nostru, din postura de mijlocas, o postura care i se potriveste?
    Piturca, stiu ca nu vei citi aceste randuri, dar poate, printr-un miracol, cineva ti le va transmite: Wake the fuck up! Du-te la o echipa de liga a 3-a si antreneaza acolo, ca ti se potriveste ca o manusa. Lasa-ne! Nu mai provoca atata stres in randul oamenilor care tin foarte mult la aceasta echipa! Sunt foarte multi antrenori pentru echipa nationala, mult mai buni ca tine.

  3. Olimpicu says:

    Este loc la Gloria Buzau si ptr Piturca!!! Sa nu-si faca griji. Si oricum nu cred ca va simti o diferenta prea mare fata intre a antrena echipa nationala si formatia de la curbura Carpatilor: atata doar ca in loc sa se duca la Belgrad ptr mansa a doua cu Serbia se va indrepta spre Kosovo (parca asa numea Ioan Andone stadionul echipei de la Piatra Neamt)

  4. ketherius says:

    @Vladi: Esti haios, zau asa! Tu chiar iti inchipui ca in un roman in pozitie de conducere (mai ales fiul cuiva care a comandat toata viata) va renunta la post numai pentru ca este incompetent? Serios? Atat timp cat are pe cine sa dea vina, Piturca nu este responsabil pentru nimic, deci nu are motiv sa renunte la pozitia de antrenor al echipei nationale.

  5. Ketherius, nu imi inchipui nimic. Dar traiesc cu speranta ca unii oameni au simtul ridicolului sau, mai important, simtul responsabilitatii- responsabilitatea de a-ti asuma vina pentru ceva ce ai gresit. Dar iti dau dreptate si tie: nu ma astept ca Piturca sa renunte de bunavoie la postul de antrenor. In schimb, ma astept ca adevaratii suporteri sa reactioneze la deriva in care se afla acum echipa nationala si sa renunte la atitudinea total gresita, de genul: “hai sa-i mai dam o sansa”. I s-au oferit nenumarate sanse si le-a spulberat pe toate.
    Si ma mai astept ca cei care au puterea de a-l demite, sa o faca.

  6. ketherius says:

    Puterea nu inseamna nimic fara vointa de a actiona.

  7. Cum incotro?
    Unde s’o nimeri!
    Nu e asta ideea,la echipa nationala ?

  8. Vladi Martinus says:

    Haha!😀
    Da, Dragos, din pacate, situatia de fata ma face sa iti dau dreptate. De cativa ani cam asta e ideea la echipa. Acum citesc prin presa ca se vorbeste de tot felul de “proiecte”… Asteptam sa treaca si meciul cu Austria, sa vedem ce se va hotari in cadrul “forurilor inalte”.

Leave a Reply

