Scrisoare intredeschisa catre municipiul Cluj Napoca

Ne-am intalnit intr-o toamna, ploioasa si mohorata ca toate toamnele pe care le-am petrecut cu tine… mi-ai dat o impresie seaca la inceput. Adica… nu aveai nici aspectul estetic al Sibiului si nu imi ofereai nici oportunitatile si viata alerta a Bucurestiului. Pret de cateva luni, ma intrebam zilnic de ce nu ne putem imprieteni nicicum… Se poate sa fi fost si din cauza faptului ca eram preocupat de cu totul alte chestii…

Recunosc, mi-a luat o vreme sa te cunosc mai bine si, in momentul in care am realizat cat de multe imi poti oferi, m-am hotarat sa profit de fiecare clipa petrecuta in bratele tale. In momentul in care ne-am despartit, am simtit un gol in suflet. Stiam ca nu imi poti oferi ceea ce cautam si stiam ca doar in Bucuresti pot gasi. Da, dar totusi… intorcandu-ma la tine, chiar si numai in vizita, mi-am dat seama ca sunt unele trasaturi ale tale care imi lipsesc mult. Sunt lucruri si oameni pe care tu mi le-ai oferit si stiu ca doar la tine le pot gasi. De aceea, ma incearca un sentiment de recunostinta si vreau sa-ti multumesc…

… sa-ti multumesc pentru oamenii plini de viata, calmi, gata oricand sa te ajute daca ai nevoie… Oameni care, daca ii intrebi un lucru, fie iti dau un raspuns clar si corect, fie iti spun ca nu stiu; oameni care parca traiesc cu senzatia ca, dupa cum zicea si Marin Preda, timpul chiar are rabdare cu ei.

… sa-ti multumesc pentru facultatea pe care mi-ai dat sansa sa o urmez si sa o absolvesc… aici am cunoscut profesori care merita din plin acest titlu academic, oameni care m-au readus pe cararea de pe care iesisem timp de un an, oameni care au avut toata rabdarea din lume cu mine, care nu s-au plans niciodata ca au salarii prea mici; oameni care se simteau impliniti prin simplul fapt ca puteau sa faca schimb de idei cu studentii, in cadrul cursurilor sau seminariilor. Cu doi dintre ei am pastrat legatura si as putea spune ca imi sunt prieteni, daca ma gandesc la cat de mult m-au ajutat atunci cand am avut nevoie.

… sa-ti multumesc pentru niste colegi de exceptie, oameni care m-au facut sa simt ca, cu o asemenea gasca alaturi, poti face si cea mai grea suparare sa treaca. Desi toti membrii gastii erau cu vreo 2 ani mai tineri ca mine, nu am simtit asta nicio clipa- mereu m-am simtit in largul meu, cu ei, in toate colturile tale pe care le-am colindat.

… sa-ti multumesc pentru doctorii care m-au operat si m-au ingrijit FARA spaga/mita/atentie/etc. si asistentele care nu m-au tratat ca pe ultimul om, chiar daca nu le-am dat nici cafea, nici ciocolata, nici bani. Am riscat pe propria piele cand am luat decizia oarecum curajoasa de a nu mitui pe nimeni, dar iata ca a meritat riscul. A fost un moment in care mi-am zis: “da, se poate in Romania si fara spaga…” si am avut un sentiment foarte placut.

… sa-ti multumesc, in mod special, ca mi-ai oferit sansa extraordinara de a avea ca si colegi de camera un olimpic (a.k.a. Olimpcicu’), un cumatru (a.k.a. Pciuamtrul, a.k.a. Le cumetre, a.k.a. Der Kumeter) si un Ardelean (a.k.a. bateristul trupei The Others). Ce vremuri memorabile am putut trai alaturi de 3 oameni atat de diferiti dar, totusi, atat de speciali (fiecare in felul sau, evident); noptile in care ne puneam in pat, dar mai stateam de povesti inca 2-3 ore; memorabilele polemici cu Olimpicu si, evident, “cascavalul mitologic”.🙂 Serile in care mergeam cu Flavius in Fire (a.k.a. Zvon), beam cateva beri si incepeam sa radem ca dobitocii din orice… ce drag mi-erai in momentele alea! N-o sa uit prea curand meciurile de FIFA la care traiam cu senzatia ca Flavius este pe cale sa faca un infarct (nu am mai intalnit om care sa traiasca cu atata intensitate un joc🙂 ), seriile de 6-7 meciuri cu Cumatru’ (“hai, inca unu’; inca unu’, sa vedem care-i mai bun”😀 ) care nu se satura nici dupa ce pierdea 4 meciuri la rand.🙂 Evident, nici episodul “turnandu-l pe Cumatru” nu am cum sa-l uit- inca imi vine sa mor de ras cand imi aduc aminte…🙂 Si episodul “pierdut Cumatru in zona Vila 69” a fost genial.🙂 Desigur, nu pot sa-l exclud din categoria “colegi de camera de exceptie” nici pe “juniorul”, un copil la care tin foarte mult.

… sa-ti multumesc pentru fiecare sambata de fotbal (fie ca ploua, fie ca ningea, fie ca erau 30 de grade) in care aveam “norma” de minim 3 ore. Cateodata incepeam la 10 dimineata si ne prindea ora 15-16 inca pe teren; colegi, cunoscuti de-ai colegilor, oameni pe care ii culegeam de pe terenuri, nu conta cine era. Faceam 2 echipe (in unele cazuri, 3) si nu ne opream pana ramaneau prea putini oameni ca sa faci 2 echipe (adica sub 6, de obicei😀 ). Nu pot sa uit seara din anul 2 in care am fost cu colegii de camera (de atunci) la internet cafe, ne-am luat pachet de noapte si la 7:30 dimineata am ajuns inapoi in camera de camin. La 10:00 eram in picioare, gata de fotbal, chiar daca aveam ochii cat cepele, si nu stiam nici de unde trebuie sa ne luam hainele.🙂

… sa-ti multumesc pentru ca, prin atomsfera pe care o respiri, prin oamenii pe care ii gazduiesti, m-ai ajutat sa ma formez, ca om…

Sunt atatea lucruri pentru care sa-ti multumesc… Nu in ultimul rand, trebuie sa iti multumesc ca ma primesti de fiecare data cu bratele deschise, cu aceeasi atmosfera calda, aceiasi oameni care ma fac sa simt ca sunt in Romania pe care mi-as dori-o… Desigur, unii (in special bucuresteni) vor spune sau vor gandi ca exagerez, ca daca imi place asa mult, sa ma mut inapoi, ca ai multe defecte etc. Tu sa nu-i crezi- fie nu te-au cunoscut, fie regreta ca nu locuiesc la tine.

Stii foarte bine de ce te-am parasit si esti impacat cu ideea. Chiar si asa, de un lucru poti fi sigur: de fiecare data cand revin la tine, o fac cu cea mai mare bucurie si ma simt minunat pe toata perioada vizitei. Stii ca nu te-am parasit de tot, si nici nu as putea…

Multumesc, Cluj Napoca, pentru tot, toti si toate. Esti minunat si mi-as dori sa nu iti pierzi niciodata farmecul!

This entry was posted in de-ale mele..., oameni, viața de zi cu zi. Bookmark the permalink.

9 Responses to Scrisoare intredeschisa catre municipiul Cluj Napoca

  1. Cumatru says:

    mare dreptate ai domnu’ martinus!
    m-ai facut sa ma gandesc la importanta anumitor lucruri in decizia ce urmeaza sa o iau.
    ai grija de tine si spor in toate!

  2. Lexa says:

    tocmai m`am intors de acolo..si fara sa exagerez, cu mana pe inima..simt acelasi lucru ca si tine…mi`e dor de cluj..si de oameni care stiu sa iti arate in zambet cald in orice moment..o sa merg intotdeauna inapoi cu placere..it is the place that i can call ..home..

  3. Vladi Martinus says:

    @Cumatru
    Ma bucur ca ti-am putut fi de ajutor si, oricand ai nevoie de un sfat prietenesc, stii ca poti apela la mine. Sper ca decizia pe care o iei sa fie una cat mai buna pentru viitorul tau.
    Mi-am adus aminte de raspunsul tau celebru la intrebarea: “vrei ceva de la Mos Tovani?”- “multa sanatate”.🙂 Din aia iti doresc si io tie!
    Numai de bine sa auzim!
    @Lexa
    Ideea articolului mi-a venit dupa ultima “drumetie” la Cluj, deci pot spune ca inteleg perfect ce simti.🙂 Si pentru mine a fost, timp de 2 ani (anul 1 a fost perioada de acomodare) “acasa”. Si de asta am simtit un gol cand am plecat de acolo.
    Totusi, nu mai putin important este faptul ca ne putem intoarce acolo oricand, cu gandul ca sunt atatea lucruri si atatia oameni de calitate pe care ni-i ofera.

  4. flavius says:

    da-te-n saracie!

  5. Vladi Martinus says:

    :))))))))))))
    partidili! :))))))))

  6. Olimpicu says:

    cred ca era “voie buna” raspunsul la intrebarea “ce vrei de la mos Tovani”?

  7. Crezi gresit, Olimpicu.😉 Si, daca ar fi fost ala raspunsul, cred ca cel mai in masura sa ma contrazica ar fi fost chiar autorul acestei vorbe. Din moment ce nu a facut-o, trage tu concluzia.😉

  8. flavius says:

    ba, va potoliti?

  9. Olimpicu says:

    Poate nu a mai citit commenturile ulterioare sau poate ca nu a vrut sa faca aceasta corectura. Nu ar trebui sa tragi concluzii pripite pana nu analizezi toate posibilitatile!

Leave a Reply

