“Firme” sau “firma” de taxi…?

Mergand, ieri, de la magnificul concert (si nu este nicio ironie sau gluma, cand zic “maginfic”) The Others, cu doi oameni abia cunoscuti, in cautarea unei statii de taxi, am ajuns in zona Universitatii. Acolo ne-am urcat fiecare in cate un taxi (fiecare mergea in alta directie), iar eu am avut norocul sa dau de un taximetrist mai vorbaret si sa nu ma plictisesc pe drum.🙂

Ei bine, am fost bucuros sa aflu ca omul era mandru ca lucreaza cu carte de munca, cu orar fix, cu zile de concediu de odihna si de sarbatori (cu alte cuvinte, legal). A fost, insa, o parte in discutia noastra, care m-a cam pus pe ganduri. Vorbeam despre firme de taxi, si nu imi aduc aminte cum, la un moment dat am pus in discutie tarifele.

– Tu te chinui sa lucrezi corect si legal, si vine unul cu tarif de 1,4 lei/km.

– Pai, si de ce va deranjeaza ?

– Intre toate firmele mai mari de taxi exista o intelegere ca sa nu aiba nimeni tarif sub 1,9 lei, si vin ei cu 1,4 lei pe kilometru si fac concurenta neloiala.

Nu l-am intrebat daca stie ce inseamna concurenta neloiala fiindca era evident raspunsul. Oarecum frapat de “intelegerea” de care imi spusese (atunci mi-am dat seama si de ce nu gaseam niciun taxi cu tarif sub 1,9 lei/km, in statia de taxiuri) am continuat discutia…

– Vreti sa spuneti ca nu isi acopera costurile, cu tariful asta ? » (ma gandeam la dumping, evident, desi mi se parea foarte putin probabil, chiar si la 1,4 lei/km)

– Nu, nu e vorba de costuri, dar ne iau noua clientii si nu e corect.

– Dom’le, dar dumneavoastra stiti ca intelgerea de care vorbiti este ilegala ? Vorbim de oligopol aici.

Si atunci a inceput sa-mi explice ca in Occident (in tarile nordice, mai exact) exista tarif unic la taxiuri, stabilit prin lege si ca exista chiar si o intelgere ca, intr-o statie de taxiuri, cel care pleaca primul este cel din fata. Iar daca clientul vrea sa se urce in alta masina, este poftit sa mearga cu masina situata cel mai in fata, in statia de taxiuri. Nu stiu cat este de adevarat ce mi-a zis, dar i-am explicat ca trebuie sa priveasca lucrurile si din perspectiva clientului. Ca eu, ca si consumator, trebuie sa am posibilitatea de a alege tariful cel mai convenabil. Lucru nerealizabil, in cazul unui oligopol. I-am explicat ca pentru buzunarul meu este mai convenabil sa apara o firma care  “nu respecta intelegerile” (atat timp cat practica un tarif mai mic, evident).

In fine, desi discutia noastra a deviat pana la taxa pe viciu si cat este de bine sa fumezi, am ramas cu senzatia ca omul a reusit sa vada lucrurile si din perspectiva clientului, nu doar a firmei.

Pe langa asta, insa, am ramas cu un gus tamar, gandindu-ma la “intelegerea” despre care vorbea soferul nostru. Din pacate, nu este prima de care aud, si nu cred ca o sa fie nici ultima. Imi aduc aminte ca si in Sibiu era o firma de taxi (Pro Mode parca ii zicea) care practica un tarif incredibil de mic, in comparatie cu celelalte firme (masinile erau toate Tico si mergeau pe GPL). Firma, insa, s-a “evaporat” brusc si nu a mai auzit nimeni nimic de ea.

In fine, oarecum pe aceeasi tema, puteti gasi un articol mult mai interesat si mai bine elaborat aici (sectiunea “arhiva”, articolul intitulat “Consiliul Local protejează cartelul din industria taximetriei”) .

This entry was posted in economie, viața de zi cu zi and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to “Firme” sau “firma” de taxi…?

  1. lamya777 says:

    Aceasta intelegere era mai mult decat evidenta, sa speram totusi ca firmele oneste, care nu se preteaza unor astfel de intelegeri nu vor disparea.
    Cu privire la alte tari, sa stii ca asa este treaba, cum a zis el. Eu am fost in Polonia si la aeroport taximetristii ne-au trimis de la unul la altul pana la primul dintre ei (erau aliniati in fata intrarii in aeroport) si am inteles ca toti aveau acelasi tarif.
    Mi s-ar parea o chestie super buna sa se stabileasca acest tarif prin lege, dar conducatorii nostri au alte treburi mai importante pe cap…

  2. Vladi Martinus says:

    Nu este vorba de a avea alte treburi pe cap, ci este vorba de legislatie aici. Intelgerile de tip cartel nu isi au locul intr-o economie de piata, asa cum se considera ca este si cea romaneasca. Nu in ultimul rand, astfel de intelegeri incalca si tratate de baza ale UE si sunt foarte sever pedepsite prin legislatia comunitara.
    In al doilea rand, fii sigura ca daca s-ar pune un tarif fix, in mod sigur nu ar avantaja clientul.😉 In plus, intr-o piata libera cererea si oferta se echilibreaza de la sine.

  3. ketherius says:

    Aici nu au toti acelasi tarif decat din cauza concurentei “neloiale”😀 Scade unul pretul, il scad toti. Dar, oricum, nu toate firmele au acelasi tarif. Tariful si drepturile calatorului sunt afisate pe geamurile laterale. Iar “intelegerea” dintre firmele de taxi este incercare de monopol si ar cam trebui sa fie interzisa de lege.

Leave a Reply

