ne-alegeri parlamentare

Eram pe punctul de a renunta la a scrie un articol pe tema alegerilor care au avut loc duminica fiindca as cam fi repetat, in mare parte, ce am scris intr-un alt articol si nu era cazul. Ei bine, cu riscul de a repeta, in mare parte, ce am scris acolo, imi voi da cu parerea, din nou, despre fenomenul absenteismului la vot.

Cum asa? Mi-a parvenit un articol scris de Alex Mihaileanu (se pare ca suntem cam de aceeasi varsta) pe blog-ul sau. In respectivul articol, mai sus-numitul pune niste probleme legate de refuzul sau de a participa la vot. Le voi enumera, dupa care voi incerca sa imi exprim si eu un punct de vedere:

1. Alex nu intelege de ce lumea considera ca a merge la vot este o obligatie.

2. De ce, daca nu a votat, nu are dreptul sa comenteze, argumentand ca TOCMAI fiindca nu a pus stampila pe vot, are acest drept.

3. Nu are sens sa mearga la vot pentru a alege raul cel mai mic. Si, oricum, ce rost are sa mearga sa-i aleaga iar pe unii care il vor fura? Pentru ca cei alesi nu il reprezinta pe el; de fapt, s-au ales ei intre ei.

4. Imi permit sa citez (sper sa nu se supere Alex): “Pe cine să aleg? Pe ei care se aleg pe ei? Pe aleşii lor aleşi pentru a se alege tot pe ei? Ce au făcut ei pentru mine în ultimii 12 ani? Ce au făcut în ultimii opt ani pentru mine? Ce au făcut în ultimii patru ani? Mi-au mai pus în cîrcă nişte taxe, mi-au mai băgat nişte impozite şi… cam atît. Aşa s-au gîndit ei să-mi ridice nivelul de trai. Punîndu-mă să plătesc şi mai mult.”

Acum, haideti sa analizam fiecare argument in parte:

1. A merge la vot nu este o obligatie, ci o RESPONSABILITATE. De ce? Pentru ca democratia nu presupune (dupa cum prost o percep unii) ca tu sa stai cu degetul stim-noi-unde si sa astepti ca statul sa iti faca viata cat mai buna. NU! Si tu, ca cetatean care apartine unei tari, ai unele responsabilitati, printre care se numara si mersul la vot.

2. Daca nu ai votat, ai dreptul sa comentezi, nu ti-l ia nimeni. Insa, este o chestiune de bun simt sa taci din gura daca nu ti-ai exercitat un drept (si rog a NU se citi “obligatie”). Fiindca este ca si cum ai asista la o scena, pe strada, in care un barbat snopeste in bataie o femeie. Iar tu, dupa ce nu ai miscat un deget ca sa o salvezi pe femeie, te duci si povestesti cercului tau de prieteni (sau scrii pe blog) cat de lipsiti de etica/bun simt/ etc. pot fi unii oameni. Comparatia mi se pare cat se poate de relevanta. Iar in momentul in care ai ales sa ii lasi pe altii sa aleaga in locul tau, inseamna ca nu te intereseaza, nu?

3. Nu are sens sa mergi la vot ca sa alegi iar rau cel mai mic… Aici sunt de acord, si este o chestiune care ma enerveaza si pe mine. Dar, in acelasi timp sunt constient ca, daca nu imi exercit dreptul si sustin aceasta neexercitare, asta nu se va schimba in veci.

Cei care “fura” o fac tocmai fiindca vad ca nimeni nu ia niciun fel de atitudine si, din moment ce nu merg oamenii la vot, inseamna ca nu prea le pasa. Si au ajuns sa se aleaga intre ei pentru ca, dupa cum au aratat si rezultatele finale, prezenta la vot a fost undeva sub 40 %.

4. Nu stiu daca Alex are idee despre ce se intampla in jurul lui si daca are vreo tangenta cu economia, dar sa spui ca in ultimii 4 ani ti s-au pus in carca si mai multe taxe sau ca ti s-au mai bagat niste impozite este una dintre cele mai mari aberatii. Alex, daca citesti acest articol, cauta pe net sau in vreo carte si vezi ce sistem de impozitare era inainte de anul 2004 si cine avea, de fapt, de castigat, de pe urma acestuia (in niciun caz cei saraci, te asigur). Au gresit in multe privinte cei care au fost la guvernare in ultimii 4 ani, dar eu zic ca au facut si lucruri bune.

As mai avea de adaugat cateva remarci la cele spuse mai sus. In primul rand, daca nu-ti convine sistemul de guvernare din tara in care traiesti, esti liber sa fii cetateanul unei alte tari. Ah… ti-e prea comod ca sa pleci? Atunci nu mai comenta. Inca mai speri ca se va schimba ceva? Pai atat timp cat nu iei atitudine (exprimata prin vot, bineinteles), in mod sigur nu se va schimba nimic.

Si ar mai fi o chestie: nu am putut sa nu observ ca, atunci cand vine vorba de chestii gratuite, romanii sunt totdeauna prezenti in numar foarte mare (vezi micii, berile si alte “bunatati”, oferite cu ocazia zilei de 1 decembrie). La fel sta treaba si cu votul, si “cei-care-fura” si-au dat seama de asta, impartind tot felul de “cadouri” pentru a primi voturi: de la pixuri, calendare, pana la telefoane mobile sau chiar bani (dupa cum arata un reportaj Realitatea TV).

Si, daca veni vorba de 1 decembrie… Asa multi oameni au fost mandri ca sunt romani… sa-i fi vazut cum se imbulzeau pe la Arcul de Triumf (si, probabil, si in alte locatii din tara) ca sa vada parada militara de 1 decembrie… nu pot sa nu ma intreb cati dintre acesti “mandru-ca-sunt-roman” au fost la vot cu o zi inainte.

In fine… oameni buni, nu va formati proasta idee ca a nu vota inseamna a lua atitudine impotriva celor-care-fura. Total gresit! Pentru ca, in loc sa hotarati voi viitorul tarii (chiar daca este vorba de a alege raul cel mai mic), il hotarasc altii pentru voi, alegandu-i pe acesti “cei-care-fura”.

This entry was posted in politică and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to ne-alegeri parlamentare

  1. Marinela says:

    Daca nu mergi la vot, vor fi altii care vor vota in locul tau (s-au semnalat foarte multe cazuri)…este foarte simplu acest lucru…o prietena a fost supraveghetor la una dintre sectiile de votare din Sibiu. Pe la ora 23:o00 am vorbit cu ea la telefon si mi-a spus ce se intampla acolo. Diferiti indivizi semnau pe liste, in dreptul numelor celor care nu au avut timp, chef, posibilitatea sau pur si simplu nu au vrut sa mearga la vot iar apoi luau buletine de vot si le stampilau, fiecare vota candidatul de care a fost platit.
    De ce sa voteze altii in locul tau? Atatia oameni s-au sacrificat pentru ca noi sa avem acest drept si mi se pare o ipocrizie sa refuzi sa mergi la vot. Exista si posibilitatea unui vot nul daca nu ai niciun candidat preferat…dar mergi dom’le la vot!!

  2. Vladi Martinus says:

    Eh… lasa, Mari, ca e mai comod sa stai acasa si dupa aceea sa comentezi despre unul sau altul.
    Este trist ca inca mai au loc asemenea fenomene ca cel descris de tine.
    Desi nu sunt un simpatizant al lui Basescu (si, probabil, nu ii apartine lui sloganul), avea o vorba inteleapta in campania din 2004:”Nu pot ei fura cat puteti voi vota”. Bine zicea…
    Acum se aplica ceva de genul: Pot ei fura, mai mult decat votati voi.

  3. ketherius says:

    @Marinela: Si prietena ta supraveghetor ce a facut? Si-a facut datoria de a chema politia sau de a mentiona intamplarea in procesul verbal incheiat la sfarsit? Sau a fost complice la frauda electorala?

  4. Eros says:

    gand la gand… am scris si eu pe exact aceeasi tema, aseara… pacat ca oamenii astia confunda teribilismul cu inteligentza

  5. Vladi Martinus says:

    Asa este, Eros… gand la gand. Am citit si reactiile tale de pe blog-ul lui Alex Mihaileanu si am avut cam aceeasi reactie ca si tine atunci cand am citit articolul. Doar ca, in loc sa-i las un comment ca sa-i explic, am preferat sa scriu pe blog-ul de fata, in speranta ca vor citi mai multi oameni, care vor intelege ce am vrut sa zic si care sunt motivele.
    In orice caz, i-am adus la cunostinta despre articolul de fata, in ideea de a-i oferi sansa unei dezbateri cat se poate de logica. Inca astept reactia lui…

Leave a Reply

