Ce invatam in facultate…?

De cand a inceput “telenovela” cu marirea salariilor profesorilor, s-a discutat foarte mult pe tema eficientei invatamantului superior. S-a spus ca unii profesori castiga foarte mult si din meditatii. La un moment dat, insa, am auzit, in timp ce ma deplasam cu un taxi, la Radio Romania, ca 2 din 3 studenti romani considera ca nu invata nimic practic la facultate, ca nu pot aplica la locul de munca ceea ce invata in facultate.

Atunci am fost oarecum surprins si chiar incepusem sa ma intreb daca au dreptate cei “2 din 3” studenti. Desigur, asta este parerea lor si o respect. Insa, de curand, mi-am dat seama ca depinde foarte mult de doua aspecte:

1. Motivul pentru care urmezi o facultate. Daca mergi la facultate DOAR pentru ca te-au obligat oarecum parintii (“nu te mai tin pe banii mei, daca nu faci o facultate”), DOAR pentru a avea o diploma in mana (in gresita idee ca daca ai o diploma o sa-ti gasesti un loc de munca bine platit) sau DOAR in ideea ca o sa cunosti noi oameni, cu care sa cutreieri cluburile si cafenelele (ca, deh, oricum nu ajuta la nimic facultatea) sau oricare combinatie a celor trei variante, atunci ai toate sansele sa consideri ca nu ai facut nimic care sa te ajute. Insa daca vrei sa faci o facultate gandindu-te ca este o continuare a ceea ce ai acumulat in liceu, o treapta superioara a cunoasterii, ai toate sansele sa ramai cu niste cunostinte pe care o sa le poti aplica si la viitorul loc de munca.

2. Facultatea pe care o urmezi. Daca, din nou, mergi pe primele 3 variante expuse la punctul 1, sunt mari sanse sa ajungi la o facultate cu o calitate a invatamantului destul de scazuta (desigur, poti avea norocul sa ajungi, totusi, la o facultate buna, si asta sa iti schimbe ideea preconceputa). Daca alegi, totusi, sa faci o facultate in domeniul in care iti doresti sa activezi pe viitor (in cazul in care te-ai hotarat, inca din liceu) sau, totusi, una in care profesorii (bine pregatiti, la randul lor) au o viziune modernista asupra studiului si pun accent pe calitate, atunci, din nou, o sa poti aplica in practica, ceea ce ai invatat. Pot folosi ca argument, aici, experienta proprie: am urmat un an (2004-2005) cursurile (la zi) ale unei facultati din cadrul prestigioasei (sic) universitati Spiru Haret, pentru ca in anul urmator sa incep o alta facultate, la Cluj, in cadrul UBB. Diferenta dintre cele doua este dublul- ca sa zic asa- cunoscutei diferente, “ca de la cer la Pamant”.

Si ar mai fi, totusi, ceva: locul de munca. Pentru ca degeaba urmezi o specializare in management si ajungi sa lucrezi pe post de secretara, vanzator, etc. asteptandu-te sa poti aplica ceea ce ai invatat in facultate.

In ceea ce ma priveste, in liceu visam sa ajung psiholog sau, in orice caz sa activez intr-un domeniu care cer cunostinte de psihologie (chiar si in cadrul unei entitati ce desfasoara activitati economice- aflasem ca se castiga bine in domeniul respectiv). Nu am ajuns la facultatea la care mi-as fi dorit, asa ca am fost pus in situatia de a alege doar ce mai ramasese in domeniul psihologiei (Spiru Haret). Dupa ce mi-am irosit un an (universitar🙂 ) din viata si am regresat in ceea ce priveste nivelul intelectual, am avut norocul de a cunoaste pe cineva (multumesc, inca o data!) care urma cursurile Facultatii de Studii Europene, specializarea Management (Managementul Institutiilor Europene, pe atunci). Chiar daca era o trecere oarecum brusca, de la un domeniu de activitate la altul, era vorba, totusi, tot de o stiinta socio-umana (economia) si am ajuns, oarecum sa le combin pe cele doua (marketing-ul a fost materia mea preferata).

Ei bine, de cateva saptamani lucrez intr-o firma (sa-i zicem asa; oricum, cine vreau sa stie unde lucrez, stie deja) in care am aplicat in acest scurt timp o gramada de lucruri invatate in facultate. In primul rand, este vorba de limba engleza de afaceri- am participat la unele intalniri de afaceri cu oameni din afara tarii; ar mai fi si cunostintele acumulate la toate disciplinele legate de marketing; chiar si de management. Nu in ultimul rand, principii de microeconomie sau chiar planuri de afaceri si management financiar. Lista poate continua, dar am vrut doar sa dau cateva exemple.

Inspiratia de a scrie acest articol mi-a venit in momentul in care am constientizat cat de mult m-au ajutat toate aceste cunostinte in cadrul activitatilor pe care le-am desfasurat in aceste cateva saptamani, activitati pentru care am fost apreciat. Desigur, toate aceste cunostinte le-am acumulat prin dorinta de a urma o facultate cu scopul de a imi dezvolta cunoasterea, de a ma specializa (pentru ca-nu-i asa?- in ziua de azi, specializarea conteaza mult) si de a deveni cat mai bun in ceea ce fac. Tin sa le multumesc, pe aceasta cale, profesorilor si asistentelor (asistenti nu am prea avut🙂 ) care au contribuit, prin munca lor, la dezvoltarea mea inetelectuala, dar si profesionala.

Desigur, poate ca unii isi vor aduce aminte de criticile din alte articole, la adresa FSE. In primul rand, acele critici  s-au legat de calitatea actului de invatamant doar in cazul a 2-3 persoane (si raman la aceeasi idee), persoane care nu au contribuit cu nimic la dezvoltarea mea. In al doilea rand, criticile pe care le adresez pe acest blog se vor a fi constructive.

In fine, nu am avut niciodata nimic impotriva celor care au ales sa lucreze pe perioada facultatii sau pur si simplu sa desfasoare alte activitati. Este viata lor, alegerea lor si nu ii judec. Doar ca mi se pare putin deplasat sa spui ca nu inveti nimic din facultate, atat timp cat nu prea urmezi cursurile si seminariile.

This entry was posted in școală, viața de zi cu zi and tagged , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Ce invatam in facultate…?

  1. Mihai says:

    Hm. Interesant subiectul si ce ai scris. Si eu sunt dintre cei care spun ca nu m-au prea invatat nimic profesorii in facultate. Dar DA, daca am vrut sa ma aleg cu ceva, m-am ales, asa cum spui. A tinut intr-adevar de mine. Eram totusi usor necopt, dar parca mereu te “coci” prea tarziu:) Anyway, sistemul de invatamant romanesc imi pare usor anacronic, sa zic asa, si multi profesori (nu toti) usor blazati. In multe cazuri te trezesti in viata doar cu cunostinte teoretice. Cred ca practica ne omoara cel mai mult, in invatamantul romanesc. Bine, si chestiile curente: salarii, programa stufoasa si mai stiu eu ce. Dar e bine ca e si asa cum e, putea fi si mai rau🙂

  2. ketherius says:

    Pe mine doar doi profesori m-au invatat lucruri utile si pe care le-am aplicat pe unde am lucrat. In rest, ori au fost incompetenti, ori nu le-a pasat ce invat de la ei, ori au predat materii de care nu am avut nevoie (inca).

    In general, facultatea nu te invata meserie, ci te invata alte doua lucruri esentiale: te invata sa gandesti si te invata sa gasesti informatia de care ai nevoie ca sa iti faci meseria.

    Cat despre ceea ce spune Mihai referitor la prea multe informatii teoretice, nu sunt de acord. De partea asta a oceanului, studentii invata ecuatia de gradul doi in facultate. Ei nu prea reusesc sa imparta numere de mai mult de 3 cifre la numere de mai mult de 2 cifre fara calculator. Ei se specializeaza pe domenii foarte inguste, iar in afara acelor domenii sunt total ignoranti. Si tuturor le lipseste baza teoretica si vederea de ansamblu asupra unei stiinte.

  3. Vladi Martinus says:

    Pe de-o parte sunt de acord cu Mihai, cand spune ca sunt prea multe cunostinte teoretice, dar in acelasi timp sunt de acord si cu tine, Ketherius. Intr-adevar, nu poti sa nu ai o baza teoretica, inainte de a incepe sa te specializezi. Imi aduc aminte ca in liceu am avut o colega stabilita in SUA de la varsta de 3 ani. Si ne spunea ca ce invata fratele ei, in Romania, in clasa a 3-a, ea a invatat in clasa a 8-a, in SUA. Si poate ca de asta elevii romani castiga tot felul de medalii pe la olimpiade internationale. Totusi, de multe ori “se baga pe gat” materii care nu au nicio legatura cu specializarea ta, doar pentru ca unii profesori sa-si “faca norma” si sa-si ia salariile, pentru care (o parte din ei, nu toti) fac greva pe motiv ca sunt prea mici.
    Doar cateva exemple de materii care, fie nu aveau nicio legatura cu specializarea mea de management, fie puteau fi puse la “optionale”: Sociologie (ce ne-a predat profesorul respectiv nu avea nicio legatura cu mediul economic), Filosofia Unificarii Europene, metodologia Cercetarii.
    Cred ca soultia este undeva la mijloc: mai putine informatii teoretice, dar nu PREA putine.
    Iar la partea cu ceea ce te invata facultatea, Ketherius, sunt mai mult decat perfect de acord cu tine.🙂 Cel putin, in ceea ce ma priveste.

  4. Costin says:

    Are perfecta dreptate cine spune ca sistemul de invatamant este unul anacronic si ca profesorii au partea lor de vina. Am intrat pe blogul tau cautand ceva despre violenta .
    Dar si nepasarea si politicienii ne trag in jos. Sunt din Pitesti, sunt prof. la o scoala din mediul rural, fac proiecte, ma implic, incerc cu cativa colegi sa schimbam ceva. Am o facultate, doua masterate si… cate altele. Dar stiti ceva? Daca ma zbat, o fac consumand resursele parintilor mei, daca muncesc o fac pentru mine, ca sa simt ca fac ceva in viata asta de nimic.
    Si ce aud apoi? Ca sunt comparat cu un muncitor care trage la saiba, asta dupa ce ca multi dintre voi mi-am batut capul ca prostul invatand.
    De sistem, de tara, se va alege praful pentru ca oamenii in general sunt niste lasi si nu mai au curajul sa riposteze, sa actioneze la prostia din jur.
    Iar de invatamant se alege praful cat de curand, guvernantii nostri vor avea grija de asta. Bafta!

  5. Vladi Martinus says:

    Multumesc pentru interventie, Costin (o sa-mi iau libertatea de a te tutui- sper sa nu fie vreo problema🙂 ).
    Faptul ca incercati, tu si colegii tai, sa schimbati ceva, nu poate fi decat de laudat. Din pacate, sunt aproape sigur ca de multe ori va incearca un sentiment de deznadejde. Si asta este cel mai trist. Cunosc profesori tineri, sau doar sistenti, care chiar incearca sa schimbe ceva in calitatea actului de invatamant, dar de cele mai multe ori se impiedica de cutumele si ideologia invechita ale “vechii garzi”.
    Cat despre partea cu guvernantii si invatamantul, sunt perfect de acord. Atat timp cat directorii de scoala generala/ liceu sunt pusi/ schimbati in functie de orientarea lor politica, nu ne putem astepta la eficienta.
    Numai de bine si mult succes!

  6. lamya777 says:

    Asa cum consider ca pentru a se schimba ceva cu adevarat in tara asta trebuie sa moara generatia comunista de “lideri”, la fel cred ca si pentru a se schimba ceva in sistemul de invatamant din Romania trebuie sa “moara” generatia profesorilor invechiti care au activat din timpul comunismului.
    Sunt de parere ca, din pacate, sistemul din Romania este mult prea teoretic, programele nu s-au mai schimbat de mult timp si asta se vede enorm, este anacronic, asa cum s-a scris mai sus si din pacate, de multe ori, useless… Da, sunt dintre acele persoane care considera ca nu prea i-a ajutat facultatea, consider ca puteam obtine ce am acum si fara cunostintele de la facultate. Asta cred nu pentru ca am fost obligata sa fac aceasta facultate (Finante, Banci – ASE Bucuresti) sau din alte considerente enumerate de tine la inceput, ci pentru ca observ ca totul consta in practica.
    Da, am lucrat chiar dupa anul intai de facultate si nu imi pare rau, nu consider ca am pierdut mare lucru. De un an deja (care a fost si ultimul de facultate) lucrez intr-un Big 4 si pot spune ca am reusit sa termin cu 10 licenta si cu o medie peste 9 facultatea desi nu m-am dus la cursuri deloc, iar la seminarii cand apucam.
    Nu, nu este o lauda la adresa mea, ci pur si simplu vreau sa demonstrez ca se pot obtine aceleasi rezultate chiar si lipsind de la cursuri, ceea ce nu este deloc bine pentru imaginea sistemului de invatamant din Romania.
    Intr-adevar, am avut in cursul facultatii anumiti profesori (mai ales tineri, la seminar) care puneau suflet in ceea ce faceau si lor le datoram totul la materiile respective. Din pacate, aceste mici genii ale facultatii o vor abandona dupa ce vor termina doctoratul. De ce? Pentru ca “fosilele” vii care se gasesc prin toate facultatile nu ii lasa sa predea un curs, nu ii lasa sa avanseze, iar acest lucru mi se pare de toata jena din partea lor. Astfel de persoane ar trebui incurajate in demersurile lor.
    Din pacate, “liderii” din sistem nu fac decat sa ingreuneze situatia si sa o bage si mai mult la fund… Doar ganditi-va la faptul ca ei nu mai incurajeaza invatarea nici macar pentru BAC, acum se gasesc si rezolvarile pe net…
    Stiu ca am scris prea mult, dar nu am exprimat nici macar jumatate din ceea ce cred. Sper sa fiu iertata pentru logoreea putin suparata din acest comentariu.🙂

  7. Vladi Martinus says:

    Lamya, trebuie sa recunosc ca m-am speriat cand am primit mail si am vazut lungimea comentariului.🙂 Glumeam, evident. Poti scrie oricat, daca simti ca ai ceva de spus.
    Asa este, se pare ca tara asta nu va intra pe drumul bun decat in momentul in care “fosilele” vor disparea din domeniile de interes public. Mai sunt si cateva exceptii care, desigur, intaresc regula. Din pacate, prea putine.
    Trebuie sa spun ca sunt oarecum uimit de faptul ca ai reusit performantele scolare de care vorbesti (si te felicit pentru ele), lucrand in acelasi timp. Daca ai fi fost la Cluj, poti fi sigura ca nu ai fi avut performantele respective🙂
    Apropos de Cluj, mi s-a spus de cateva ori ca angajatorii din Bucuresti privesc cu ochi buni absolventii facultatilor de acolo. Si acum mi-am dat seama de ce.

  8. biladepease says:

    Buna Vlad!
    “Doar ca mi se pare putin deplasat sa spui ca nu inveti nimic din facultate, atat timp cat nu prea urmezi cursurile si seminariile.”

    Tu ai urmat cursurile si seminariile?
    Ti s-a parut ca a trecut timpul eficient pt tine?
    Adica ai invatat ceva? Din postul tau insinuezi ca da.

  9. Vladi Martinus says:

    Salut, Andreea!
    Raspunsul la toate cela intrebari este acelasi: CATEGORIC DA.
    Nu insinuez ca da, ci chiar m-au ajutat. Foarte mult.

  10. sonofalerik says:

    Hmmm…frumos structurata problema..dar destul de teoretic! Ca proaspat fost absolvent, relativ iesit “bine” din facultate pe un post de munca coform specializarii, te rog sa-mi permiti sa-ti semnalez urmatoarele:
    1) la 18-19 ani nu gandesti in termeni de “din ce motiv urmez o facultate?”; la varsta aceea iti permiti si e normal sa fii poet, sa visezi, sa-ti doresti sa fii ceea ce peste 3-4 ani iti dai seama ca nu vei fii niciodata. Sistemul nostru general de invatamant si mentalitatea parintilor (crescuti ori in comunism ori in salbaticia tranzitiei) nu pot face ca un copil de 18-19, adica la varsta alegerii facultatii, sa gandeasca prea logic. Facultatea este urmata din inertie. Nu conteaza ce specializare, conteaza sa o urmezi. De abia la masterat, o supra-specializare super-inutila in conditiile slabului invataman si slabei competitivitati a fortei de munca, se poate pune problema justificarii.
    2) Specializarea pe care un licean o alege este pur aleatorie in cele mai multe dintre cazuri. Repet…daca parintii nu au o cultura a invatamantului superior si, chiar daca o au, nu sunt actuali in ceea ce priveste informatia, atunci ai 90% sanse sa te bazezi numai pe intuitie in alegerea unei specializari. In plus, in Romania ai 99% sanse sa nimeresti la o facultate extrem de slaba in termeni de profesori, programa, conditii, facilitati etc etc.

    Subliniez prin urmare importanta “sfatuitorilor” in liceu si facultate, adica a celor care, in functie de aptitudinile tale, bine evaluate si concret confirmate, sa te sfatuiasca catre o specializare sau alta. In acelasi timp, buna structurare a programei, specializarea pe domenii, astfel incat sa nu se mai ajunga in situatii in care o facultate de stiinta calculatoarelor, de exemplu, sa insiste aberant pe predarea unor materii precum fizica nucleara sau chimie nu-stiu-de-care in conditiile in care 80% dintre studeneti “ies” pe o una dintre cele mai competitive piete ale muncii in programare IT, uzati la extrem insa de astfel de materii pur teoretice; si asta de dragul “normei” cadrelor didactice.

    Povestea e insa lunga…Si scuze pentru commentul lung. Promit insa sa continui dezbaterea interesanta pe blogul meu cand va fi gata. (desprepolitica tot pe wordpress)

  11. Vladi Martinus says:

    Pe blog-ul de fata, ideea de “comment lung” nu exista, deci nu este nicio problema.😉
    Legat de ceea ce spui, sonofalerik, cred ca sunt destui copii care la 18-19 ani stiu cam ce isi doresc sa urmeze in facultate. Eu stiam de pe la 17 ani. Asta nu inseamna ca nu exista posibilitatea sa iti schimbi optiunea pe parcurs, asa cum am facut-o si eu.🙂 Da, poate ca tine de invatamantul nostru si de… lipsa de implicare a parintilor, in mod productiv (adica sa il ajute oe copil sa urmeze o facultate ce i se potriveste, nu sa-l oblige sa mearga la Facultatea Z sau Q). Chiar daca sunt crescuti in perioadele mentionate de tine, parintii pot fi de un mare ajutor. Am intalnit si cazuri de parinti fara studii superioare, dar care si-au ajutat copilul sa urmeze o facultate care sa i se potriveasca si care sa fie de viitor, raportat la campul muncii.
    Cat despre sansele de a nimeri la o facultate buna… cred ca este vremea ca liceenii romani sa mai foloseasca internet-ul si in alte scopuri decat messenger, hi5, etc. (n.b. in cautarea de informatii despre facultati/ specializari) sau chiar sa se intereseze cu ajutorul rudelor/ prietenilor care sunt la o anumita facultate sau au cunostinte pe acolo.
    Sunt de acord cu tine ca “sfatuitorii” sunt foarte importanti, in liceu si facultate. Desi nu mi-a spus nimeni ce facultate sau master sa urmez, mi s-a atras atentia asupra unor chestiuni care m-au ajutat sa-mi dau seama cam ce mi s-ar potrivi.
    Desigur, o discutie pe tema structurarii a programei sau a unei specializari adecvate ne-ar lua zile integi🙂

  12. NanoAgeX says:

    Fratilor daca vas rog ma puteti ajuta cu un referat la ,,Prognoza Economica” pana maine.Va rog eu frumos si va multumesc!!

  13. dana says:

    si eu sunt in proces de cautare a unei facultati si nu stiu pt ce sa optez.miar place relatii internationale si studii europene.oare ar fi o buna optiune pe viitor.profitabila?

  14. Vladi Martinus says:

    Faptul ca esti “proces de cautare” este un inceput bun, dana. Ti-ar placea relatii internationale si studii europene… Eu zic sa te gandesti exact ce vrei sa faci mai departe in viata si sa cauti o facultate care sa se potriveasca viziunii tale.
    Nu stiu cat este de buna sau profitbaila. Asta doar tu poti sa hotarasti. Insa, un lucru sigur este ca si daca realizezi la un moment dat ca nu ai ajuns la facultatea care trebuie, o poti lua de la capat. Asa am procedat si eu.

Leave a Reply

