Cat de mult conteaza brand-ul…?

De cateva zile, la chioscul de ziare de langa statia de metrou imi atrage atentia o revista FHM cu o sapca drept cadou. Pe coperta revistei apare “Nu rata sapca FHM”. Ei bine, este vorba de o simpla sapca neagra, pe care scrie cu rosu FHM. In ce priveste efectele acestui cadou (care face parte din categoria “promovarea vanzarilor”) asupra numarului de reviste vandute, tind sa cred ca acestea vor fi foarte mici sau chiar inexistente.

Acest fapt m-a pus, insa, pe ganduri… Desigur, cam toti ati observat ca de fiecare data cand cumperi produse ale unui anumit producator din punctele sale de vanzare, acestea sunt impachetate in pungi inscriptionate cu brand-ul respectiv. Cu alte cuvinte, ajungi sa le faci, involuntar, reclama gratuita.

Unii dintre noi, care provin din familii cu venituri nu prea ridicate, cand eram mici ne doream la nebunie sa avem pantofi sport pe care sa scrie mare “Adidas” sau “Puma”. Nu mai vorbesc de trening-urile tip “foiță” Sergio Tacchini… si lista poate continua.

Pe masura ce am crescut, personal, mi-am dat seama ca nu brand-ul face o haina, un pantof sport sau altceva, ci calitatea produsului in sine. O vreme imi cumparam haine de la second hand si chiar imi placeau. Observ, insa, chiar si astazi multi oameni (in special, in Bucuresti) care poarta haine “cu brand-ul la vedere”, ca sa zic asa. De cele mai multe ori ma distrez, dandu-mi seama ca sunt de fapt doar imitatii (sau fake-uri, cum imi place mie sa le spun). De ce tin oamenii neaparat sa arate ca au haine de firma…? Poate ca unii incearca sa compenseze aspectul fizic mai putin placut, poate unii pur si simplu incearca sa iasa in evidenta.. nu stiu.

Am fost intrebat de cateva ori daca am un brand preferat. De fiecare data am rapuns “NU!”. Normal, in fieare categorie de produse, sunt cateva brand-uri in care am incredere si stiu ca sunt de calitate. Dar in momentul in care gasesc ceva mai bun, renunt fara sa clipesc macar din ochi. Imi aduc aminte ce m-am distrat la un seminar cand fiecare dintre noi trebuia sa “vanda” un produs sau o idee si eu ii puneam intrebari unei colege, care promova Coca Cola (sau Pepsi… nu mai tin minte) si la un moment dat ma intreaba ea pe mine: “dar tu ce bei? Pepsi sau Coca Cola?”; “Niciuna”. A ramas blocata o secunda- doua, dupa care a zis “foarte bine”.🙂

Mi-am amintit si de o vorba foarte buna spusa de antrenorul meu de karate, pe care n-o s-o uit: “niciodata sa nu tineti la obiecte; ajungi sa devii dependent de ele si esti afectat cand le pierzi sau se strica. In plus, nu au suflet.” Obisnuiam sa ma intristez si sa ma enervez foarte tare cand pierdeam un obiect. De cand am auzit vorbele astea, insa, imi zic de fiecare data ca nu este decat un obiect.

Cam asa sta treaba si cu reclama gratuita pe care unii tin neaprat sa o faca diverselor brand-uri. Nu sunt decat niste obiecte. Si chiar daca uneori haina il face pe om, pot spune ca NU haina de firma il face pe om, ci stilul, eleganta, rafinamentul, etc. De fiecare data cand vad pe cineva purtand o haina, sapca sau alte accesorii vestimentare cu o anumita marca sau companie, intreb persoana daca a primit vreun ban ca sa faca reclama respectivei firme/ respectivului brand.🙂

This entry was posted in viața de zi cu zi and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Cat de mult conteaza brand-ul…?

  1. ketherius says:

    Cei care poarta lucruri de firma, cu firma la vedere o fac din doua motive principale: ca sa isi afirme statutul social (cei cu marci scumpe) sau ca sa isi afirma apartenenta la un grup (cei cu marci mai ieftine si mai populare). Toti avem nevoia de apartine unui grup, iar purtarea de haine acceptate/apreciate de grup este un mod de a o face.

  2. Vladi Martinus says:

    Sunt aproape in totalitate de acord cu tine, Ketherius🙂
    Doar ca as inclina sa cred ca apartenenta la un grup (daca ne referim la vestimentatie) este data de modul in care se imbraca apartenentii grupului, nu neaparat de brand. Desigur, in unele cazuri exista un singur, sau doar cateva brand-uri de haine care produc tipul respectiv de haine.
    Si in grupul in care ma invart, inca din perioada adolescentei (15 ani) la inceput toti purtam haine largi (pantalonii erau de obicei blugi largi) fiindca toti ascultam muzica rap si daca unul dintre noi isi lua pe el niste haine mai stramte incepeam sa radem de el (a NU se citi “sa ne batem joc”)- ziceam ca si-a luat iegari pe el.🙂 Totusi, cu timpul ne-am maturizat cu totii si fiecare poarta mai multe feluri de haine (nu doar largi). Poate fi si din cauza faptului ca nu ne mai petrecem asa mult timp impreuna (majoritatea lucreaza, eu ajung prin Sibiu foarte rar, asa ca se intampla doar o data la cateva luni sa ne intalnim cu totii), dar nu cred ca asta este cauza principala.
    In concluzie, sunt de parere ca, cu timpul, dispare (sau cel putin asa ar trebui) acest sentiment de apartenenta, dat de purtarea unei anumite marci de haine.

Leave a Reply

