cat de bine stim sa evaluam o lucrare de licenta…?

Dupa cum am promis intr-un articol anterior si la “insisistentele publicului”🙂 , voi relata cateva cuvinte despre modul in care s-au facut unele evaluari ale lucrarilor de licenta la facultatea noastra.

Voi incepe prin a mentiona ca nu voi da nume.

Bun. Voi incepe cu profilul RISE germana, ai carui studenti (o parte din ei), intrand in sala de examinare, au fost sfatuiti sa nu se complice sa prezinte ceea ce este scris pe slide-uri. De fapt, li s-a recomandat chiar sa nu mai puna slide-urile, ci sa prezinte direct ce au de spus. Din cate am inteles, fiecare student de la comisia respectiva a petrecut maxim 7 minute in sala (se presupune ca prezentarea ar fi trebuit sa dureze in jur de 10 minute, urmand ca inca 5-10 minute sa fie dedicate intrebarilor din partea comisiei).

Bun. Continuam cu profilul nostru, denumit generic M.I.E. unde, impreuna cu colegii am trait momente “unice”. Despre ce e vorba? Eu unul, am fost la o comisie formata din 3 dintre cei mai competenti profesori din facultatea noastra. La comisia respectiva s-au dat tot felul de note, de la 8,5 pana la 10. Initial, am fost tentat sa spun ca a fost o comisie de oameni corecti, care au dat notele pe merit. Insa, observand tendinta generala (au fost si cateva mici exceptii) ca notele acordate de comisie sa fie aceleasi cu cele ale coordonatorilor, mi-am dat seama ca, de fapt, rolul comisiei, pana la urma, a fost mai mult de a pune intrebari ca sa vada daca lucrarea a fost realizata de studentul in cauza, si nu plagiata sau cumparata. Ca de evaluare in sine, nu prea cred ca poate fi vorba.

Trecand la o alta comisie, tot de la specializarea noastra, trebuie sa spun ca NU s-au dat note sub 9,5. Ar trebui sa surprinda pe cineva? eu sunt de parere ca da, din moment ce studenti care abia au trecut facultatea (din cauza restantelor), ale caror competente am avut sansa sa le observ cu ocazia diverselor proiecte prezentate la seminar sau cu ocazia examenelor, au ajuns sa aiba chiar nota 10 (!). De ce? Tot ce pot sa spun este ca a circulat un zvon conform caruia a existat un fel de intelegere intre membrii comisiei ca notele sa nu fie mai mici de 9,5.

Desigur, intr-un asemenea moment, ajungi sa-ti pui intrebarea: eu pentru ce mi-am batut capul si mi-am pierdut nopti, incercand sa imi aduc un aport personal cat mai ridicat la o lucrare stiintifica, ce reprezinta un punct personal de vedere, cat se poate de bine argumentat? Pentru ca altii, care au realizat lucrari de licenta pe teme absolut banale sau “arhi- cunoscute” deja, sa ia nota maxima, desi efortul lor sunt sigur ca nu s-a ridicat nici macar la a 10-a parte din cel depus de mine.

Ah, si inca o intamplare care chiar m-a dezamagit total in ceea ce priveste seriozitatea oamenilor din cadrul facultatii: o doamna profesoara, titular de post la alta facultate din Cluj, a rugat pe un alt profesor, de la noi, sa ii reprezinte studentii pe care dansa i-a coordonat deoarece ea nu va putea fi prezenta. Domnul profesor respectiv a fost intru totul de acord (asta se intampla cu vreo doua saptamani inainte de inceperea prezentarilor de lucrari). Pentru a fi sigura ca nu vor exista probleme, profesoara respectiva a luat din nou legatura cu domnul mentionat, cu aceeasi rugaminte, cu 2 zile inainte de licenta (rog persoanele in cunostinta de cauza sa-mi confirme daca am zis bine). Din nou, acelasi raspuns. Buuun… a venit si ziua licentei, in care studentii coordonati de profesoara mentionata si-au prezentat lucrarea. Insa, surpriza! in sala nu era niciun profesor care sa-i reprezinte, ci doar membrii comisiei. Care membri, ce s-au gandit ei…? sa le scada cate un punct fiecaruia dintre studentii respectivi, pe motiv ca profesorul lor coordonator este neserios si nu s-a prezentat. Pana la urma, s-a luat legatura cu profesoara respectiva, s-a lamurit oarecum situatia, insa studentii respectivi au ramas cu acel punct scazut. In plus, profesoara a fost chiar contactata de catre decanul facultatii (daca va intrebati de unde stiu, va poate confirma persoana de la care am aflat) si luata la rost. Bine, poate ca dansa a avut partea ei de vina, ca nu s-a interesat de ora la care intra studentii coordonati in sala, si poate ca ar fi reusit sa ajunga la fata locului. Insa sunt de parere ca nu poate fi luata la rost pe motiv de neseriozitate, din moment ce a vorbit- nu o data- cu profesorul respectiv, care i-a confirmat ca va fi acolo (apropos, profesorul respectiv facea si el parte dintr-o comisie si deci, era prin preajma).

Concluzia la care am ajuns eu dupa toate acestea… merita sa te stresezi sa sa depui atata efort pentru o lucrare de licenta? Adica, sa iti dai seama ca, de fapt, nota ta era deja stabilita dinaintea prezentarii (nota coordonatorului, “dublata” de comisie)… care a fost, pana la urma, scopul acelei prezentari?!

Da, merita sa te stresezi, daca faci lucrarea respectiva pentru tine. De aceea le-am spus multora care s-au vazut in situatia de a lua o nota mai mica decat alti studenti, mult sub valoarea lor, ca nu are rost sa se streseze pentru o nota- oamenii cu adevarat de valoare nu vor intreba ce nota ai luat la licenta, ci despre ce ai scris in licenta. Iar daca subiectul li se va parea interesant, o vor citi cu cea mai mare placere. Cat despre profesorii care se considera ca ar trebui sa evalueze obiectiv, corect si cat se poate de stiintific lucrarile studentilor… nu mai am cuvinte.

Ah, era sa uit un alt aspect foarte important- in ultima zi de licenta, tot la RISE germana, din prima serie de studenti facea parte si fiul unuia din profesorii de la noi de la facultate. Din comisia ce urma sa il examineze facea parte si decanul facultatii, decan care i-a poftit afara frumos pe studentii care erau in seria respectiva, spunandu-le ca studentul, fiul profesorului, va fi examinat individual. Ce nota a luat? Va las pe voi sa ghiciti!😉

This entry was posted in școală, oameni and tagged , , . Bookmark the permalink.

21 Responses to cat de bine stim sa evaluam o lucrare de licenta…?

  1. bianca says:

    da…intr-adevar tot ce zici este adevarat…chiar mai mult am fost evaluata in urma unui documentar vazut la discovery de catre o profesoara care intial a refuzat sa ma asculte pe motiv ca nu are cunostinte in domeniu, cunostince ce brusc le-a dobandit in umra documentariului vazut. chiar mai mult profesoarele in domeniu mi-au dat dreptate in toate explicatiile, pe cand profesoare care nu am nici in clin nici in maneca cu managementul au putut afirma ca lucrarea este vaga si nu are consistenta. as ala prima vedere i s-au parut putine 80 de pagini si cum a avut tim suficient 5 min sa o citeasca a putut face afirmatia respectiva. ce poti sa mai zici? cand altii nici nu stiau legatura dintre licenta si prfilul terminat si au 9,90 sau 10…unii care totusi s-au stresat si chiar stiau depsre ce vorbesc au fost facuti prafi in 5 min

  2. Lexa says:

    Eu una as putea sa confirm cam tot ceea ce ai zis…cat despre “dublare”..eu nici macar norocul asta nu l`am avut avand in vedere ca mi s`a spus ca plec de pe la 9.50..si m`am trezit cu un mare 9-9😀 Si da..din pacate sau poate din fericire, depinde din ce punct de vedere privesti..si eu ca si tine sunt dintre aceia care chiar au lucrat la aceasta mare cacealma:) Oricum..macar am satisfactia ca am facut ceva ce chiar m`a interesat si care ma va ajuta cat de curand:D
    Ideea e ca nu..chiar nu se merita sa te stresezi atat..dar fara stres viata de student nu ar fi completa..so..cu dumnezo inainte pana dam de dracu..:))

  3. zoli says:

    Imi pare rau ca am cerut publicarea acestei “stiri”…As fi dormit mai bine (iluzie) fara.

    Pacat/Trist. Chiar daca nu conteaza/nu este o apreciere credibila si nu ajuta cu nimic.

  4. vladimir martinus says:

    @zoli
    nu am inteles esenta ultimei fraze…

  5. zoli says:

    E trist, si pacat ca asa s-au desfasurat lucrurile.

    Aceasta apreciere nu este una credibile (stii, the other side), si nu va ajuta cu nimic.

  6. vladimir martinus says:

    sincer, chiar asteptam o reactie “from the other side”- chiar sunt curios ce parere ai despre asta. Chiar daca nu ai fost implicat in mod direct, pentru mine conteaza mult parerea cuiva din mediul pus in discutie, in acest articol.
    Nu va ajuta cu nimic… unii economisti liberali cunoscuti ar zice: “lasa-ma pe mine sa decid daca ajuta sau nu”. La fel zic si eu😉 .
    Dar daca nu ai o parere anume, in afara de faptul ca e trist, inteleg.

  7. zoli says:

    Nu mai sunt pe other side😉
    Imi place ca Radu a avut un impact.
    Parere am, dar – exact cum ati mentionat si voi intr-un alt post, s-ar putea ca nu e locul potrivit.

  8. ketherius says:

    Oameni buni, traiti in Romania! La ce va asteptati? Nu vedeti acest gen de comportament peste tot in jurul vostru? In presa, la TV, in Parlament, la piata? Si profesorii sunt tot oameni, au defectele pe care le au toti. Si pana cand nu face cineva un scandal monstru, sa depuna plangeri la Parchet, sa mearga sa cheme presa etc, nu se rezolva nimic. Dar cine are tupeul sa ceara (sau sa sustina cererea) o comisie si prezenta presei la prezentarea licentei, cand majoritatea (in promotia mea) au trecut cei 5 ani de facultate pe copiat, mituit si sau mila profesorilor? Cum credeti ca m-am simtit cand o profesoara de algebra de renume european, m-a picat la RR, apoi am vazut-o cazuta-n popou, beata moarta, in camin? Si, fiindca locuiam pe acelasi etaj in camin, s-a gandit ca e mai prudent sa ma cheme inca odata si, ce surpriza!, de data asta am stiut materia…

  9. vladimir martinus says:

    Ketherius, as aprecia daca nu ai generaliza cele relatate pe blog, la nivelul intregii tari. Chiar si in facultatea mea exista oameni foarte competenti si foarte bine pregatiti in domeniul lor. Pe langa asta, sunt si corecti. Din pacate, sunt prea putini, intr-adevar. Pe langa asta, sunt sigur ca in tara asta se mai gasesc destui asemenea profesori. Nu fa greseala de a te lua doar dupa ce scrie in presa sau apare la TV.
    Da, poate e nevoie de presa, de parchet etc., dar eu incerc sa rezolv unele probleme, prin discutii cu oamenii. Cine stie, poate la un moment dat se vor dovedi a fi utile🙂
    Trebuie sa recunosc ca, intr-adevar, e miraculos modul in care ai ajuns sa stii materia🙂

  10. ketherius says:

    Vladimir, eu nu am afirmat ca toti oamenii sunt la fel; imi cer scuze daca asa s-a inteles. Am vrut sa spun ca exista oameni care se poarta asa peste tot in jurul nostru. Nu ca ar fi toti la fel, nu ca ar fi majoritari, ci ca exista oriunde te-ai uita.
    Si, daca nu as crede ca se poate rezolva, nu m-as osteni sa scriu aici. Iar, daca legea si politia nu reusesc sa schimbe oamenii, poate rusinea sau frica de compromitere in urma publicarii acestor… marturii or sa reuseasca sa schimbe ceva. Speranta moare ultima, nu?

  11. vladimir martinus says:

    asa e, Keteherius, speranta moare ultima. Nu pot decat sa ma bucur cand vad ca inca mai exista oameni optimisti pe lumea asta, in afar de mine🙂

  12. RoXxY says:

    Ce sa mai poti spune! Cel mai trist e sa vrei sa mergi la Cluj tocmai pentru a nu da de asemenea situatii ( pentru ca la alte facultatii se stie dinainte ca asa se procedeaza ) si … dupa 3 ani de iluzie, ca totul e corect, sa te trezesti la realitate…sa vezi ca si “la Cluj” e asa!

  13. vladimir martinus says:

    mda… si eu am renuntat la a urma o facultate la Bucuresti, tocmai in ideea ca la Studii Europene (M.I.E.) se face scoala calumea, nu se dau note la nimereala ca la Bucuresti si profesorii sunt mai seriosi. Intr-adevar, in anii de facultate am invatat mult mai multe decat as fi invatat la Bucuresti. Pacat, doar, ca a venit licenta si am trait o mare dezamagire in ceea ce priveste sistemul de evaluare a ceea ce reprezinta 3 ani de experienta si inca vreo jumatate de an (poate chiar mai mult in cazul unora) de efort intens pentru realizarea lucrarii. Cum spunea si Zoli, pacat…

  14. Olimpicu says:

    Daca ar fi sa ne referim numai la sistemul de acordare a notelor, intradevar, modul de evaluare a licentelor ramane o mare dezamagire. Este perfect legitim sa-ti pui intrebarea: Cum se mai realizeaza diferentierea intre studenti? Mai merita sa te straduiesti sa concepi si sa redactezi o lucrare de licenta cand poti sa o cumperi gata scrisa de pe taraba, sau hai sa zic, de pe piata libera, ca sa folosesc o expresie draga voua, economistilor.
    Vorbind din experienta personala, raspunsul este DA. Diferentierea intre studenti nu trebuie insa niciodata cautata in nota. Realizarea (pe bune!) unei licente este un proces elaborat, caruia ii trebuie alocata o perioada indelungata de timp, si care solicita in proportie ridicata intelectul celui care o elaboreaza. Atunci cand e folosit intens, creierul tinde in general sa creasca (intensiv, nu extensiv), tot asa cum daca te duci la sala de forta o perioada de timp observi ca incep sa-ti creasca muschii, ca esti mai puternic. Nu, domnu Martinus?
    Cu ce am ramas in urma efectuarii lucrarii de licenta?
    In primul rand cu dezvoltarea capacitatilor de gandire si analiza, de intelegere a stadiului de cunoastere unui subiect, si foarte important, dezvoaltarea capacitatilor de exprimare,insusirea unei tehnici de lucru, si, foarte important, dezvoltarea posibilitatilor de exprimare. Stii preabine ca nu este deloc usor sa scri propozitie cu propozitie o lucrare de cel putin 70 de pagini, sa legi cuvintele, sa sintetizezi o bibliografie vasta.
    Diferenta intre cei care au facut facultatea dupa ureche, asa, ca sa aiba o diploma, si cei care chiar au avut cat de cat interes fata de domeniul pe care au ales sa-l studieze se va vedea tot timpul. Oricate zerouri ar avea nota pe care au luat-o la licenta, primii sunt si vor ramane mereu niste bolovani. Si vor semnaliza asta prin fiecare cuvant pe care il rostesc. E greu sa evaluezi gradul de cunoastere si inteligenta al unei persoane (atunci cand o poseda), dar nu e necesar sa vb prea mult cu aceata ca sa-ti dai seama ca este prostalau.
    In rest vacanta placuta! Sa-i pui la punct pe toti golanasii din Sibiu! Da-i in saracie🙂

  15. vladimir martinus says:

    Sa traiesti, Olimpicu!
    observ ca nu te dezminti de obiceiul comentariilor ce ar putea tine loc de articole, in ceea ce priveste lungimea si continutul lor🙂
    am impresia ca vroiai sa argumentezi la un moment dat ceea ce eu am zis deja, in articol (ma refer la partea cu exercitiul creierului). Dupa cum am spus-o, sunt perfect de acord ca efortul asta intens nu sta intr-o nota data si ca nu ea reprezinta valoarea adevarata a lucrarii, lucrare evaluata, pana la urma, sa recunoastem, de niste non- specialisti. Doar ca, asa cum spuneai si tu, mi se pare total incorect ca unii care au muncit mult mai putin ca tine sa ia note maxime.
    Numai d ebine, olimpic si sa ai spor la munci acolo! sa-i pui la punct pe aia de la Ambient🙂 ca io n-am pe cine sa pun la punct la Sibiu, ca sunt prieten cam cu toata lumea pe acolo🙂

  16. Olimpicu says:

    Da domnu Martinus! Ai dreptate. Cateodata se mai intampla si sa fiu de acord cu tine. Sa nu ti se urce totusi la cap…

  17. oake says:

    referitor la cazul meu..am primit exact cat meritam..8..sa zicem ca meritam un 8, 50 dar ma rog..aia e dicutabil..insa pot sa afirm ca au existat suf “exceptii” (as in lacune) in metodologia de desfsurare a acestui examen/ prezentari/ considerati-o cum verti….

    Valdi…abia astept sa ne edem frate🙂

  18. Sabau Ioana says:

    Nu mai vreau sa imi amintesc de licenta! A fost o mare calcealma!

  19. Ioana, din pacate aud tot mai des vorbe de genul asta, de la oameni care au dat licenta.
    Chiar ieri am vorbit cu un fost coleg de-al meu care si-a amanat licenta pentru sesiunea din februarie si era foarte dezamagit. Mi-a spus ca erau oameni care nu aveau niciun fel de parte practica in lucrare, vorbeau foarte mult in afara subiectului si luau 9,5 sau 10 si el, care s-a pregatit temeinic nu a obtinut decat 8,5. Din ce am inteles eu, singura sansa sa iei o nota de 10 este sa abordezi un subiect ultra-cunoscut si sa folosesti metode de cercetare stiute deja de toata lumea. Daca ai facut marea greseala de a alege o tema iesita din comun si i-ai dat o abordare originala, in mod cert nu vei obtine 10. De ce? Nici eu nu stiu…

  20. alazara says:

    Cu toate că acest articol a fost scris in 2008, tema licențelor și a întâmplărilor – așa cum am văzut- mai mult sau mai puțin miraculoase rămâne una de actualitate. Eu nu mi-am susținut încă licența și cum nivelul de stres și confuzie crește pe măsură ce data fatidică se apropie, am căutat sprijin pe internet.
    Mă bucur că am descoperit blogul tău, dar după ce am citit câteva articole precum și comentarii, mi-ar fi imposibil să subscriu la nota de optimism enunțată ceva mai sus.
    Ba mai mult, cred că temerile mele s-au adeverit și s-au definitivat în urma lecturării câtorva post-uri.
    Așadar, în încheiere, mulțumesc tuturor că și-au împărtășit experiențele.
    MIE mi-au fost de un real folos !
    Toate cele bune
    A.

  21. Vladi Martinus says:

    Alazara,
    Faptul ca exista oameni ca tine care lasa comentarii imi confirma ca articolele de acest gen si-au indeplinit scopul- acela de a-i ajuta pe cei care au nevoie. Ma bucur ca ti-a fost de ajutor si mult succes la licenta!
    p.s. raman la ideea ca este vorba doar de o nota si nu ar trebui sa conteze asa mult. Pana la urma, cred ca suntem capabili sa ne autoevaluam fiecare.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s