Profesori, sau…

Sfarsit de an universitar- pentru unii sesiune, pentru altii lucrare de licenta…

Numai ca pentru a doua categorie inseamna si lucrare de licenta, si sesiune. Ce-i cu asta? Pai, sa vedem… saptamana trecuta s-a terminat sesiunea (la facultatea noastra) pentru anii terminali. Desigur, au avut loc si niste examene in perioada respectiva. Unele marti, altele miercuri, etc.

Mai important (nu pentru mine, ca nu ma aflu in situatia asta) este ca saptamana asta este numita “sesiunea de lichidare”. Desigur, majoritatea stiu despre ce este vorba, dar o sa mentionez pentru cei care nu stiu. In saptamana in curs se mai pot da examene restante din anii anteriori, pentru a putea intra in examenul de licenta.

Pana aici, totul este cat se poate de normal. Ce se intampla, insa, daca ai avut nesansa de a pica un examen in ultima sesiune, si cu o seara (sau doua, daca mergi la a doua data) inainte de examen inca nu ti-ai aflat nota din sesiune? Va zic eu- NIMIC! De ce? Pentru simplul fapt ca unor profesori (printre care si unii cu pretentii mari de la studenti) pur si simplu nu le pasa daca ai restanta la una din materiile lor si nu o sa poti intra in licenta din cauza asta.

Repet ideea expusa intr-un alt articol– cum poti, ca profesor, sa ai pretentii de la studentii tai, cand tie pur si simplu nu iti pasa de ei? Sunt oameni care depind de notele astea ca sa poata intra in licenta. Si nu a fost un caz singular, la mine in an (am dat un examen miercurea trecuta, si inca nu s-au aflat notele, iar prima data de restanta ar fi fost maine). Nici Flavius, colegul meu de camera, nu si-a aflat inca nota la un examen restant, iar data stabilita pentru sesiunea de lichidare a fost astazi. Va las pe voi sa trageti concluziile…

Ar trebui ca studentii sa se pregateasca din timp, daca stiu ca nu s-au descurcat bine la examen, ca sa fie sigur ca isi trec examenul? Stim cu totii cat de subiectivi sunt oamenii cand vine vorba de autoevaluare. Nu mai vorbesc de faptul ca dragii nostri profesori au sisteme diferite de notare (vezi cazul lui Olimpicu, care a dat un examen la care profesoara s-a gandit sa pice aproape intreg anul). Deci, chestia cu pregatirea din timp… nu prea functioneaza. In plus, daca mai sunt si studenti care au de dat alte examene in sesiunea de lichidare, si nu pot da examenul decat in prima data din cauza ca au alta restanta programata pentru a doua data, si inca nu au aflat nota…? Ce ar trebui sa faca? Din nou o spun- e ca in economie: studentii (cel putin, cei care studiaza in regim de taxa) sunt clientii, iar dupa cum spunea si marele economist Ludwig von Mises, “clientul nostru, regele nostru”. Cred ca asta spune totul.

O sa schimbe ceva articolul de fata? Unii mi-au spus deja ca nu. Eu sper ca da. Dar nu acesta a fost scopul principal, ci acela de a imi exprima o parere (ca doar de aia mi-am facut blog🙂 )despre anumite persoane care, dupa mine, nu pot fi numite profesori.

P.s. as mai fi avut ceva de zis despre un anumit profesor, dar i-am promis persoanei in cauza ca nu o sa divulg intamplarea, cel putin nu pana dupa licenta. Si nu incercati sa aflati rapsunsul, fiindca o promisiune e o promisiune😉

This entry was posted in școală, oameni and tagged . Bookmark the permalink.

19 Responses to Profesori, sau…

  1. rarescraciu says:

    ” studentii (cel putin, cei care studiaza in regim de taxa) sunt clientii ”

    Gresit. Client e ala de la Harvard care plateste cam 60000$
    (140000 RON) pe an. Noi platim 2000 RON pe an, de 70 de ori mai putin. Esti doar un simplu platitor de taxe in Romania si ei sunt mai degraba niste functionari publici, pt. ca profesori nu-i pot numi.
    Deci cade treaba cu clientu. Esti de 1/70 ori client.

  2. vladimir martinus says:

    Rares, da-mi voie sa te contrazic- atat timp cat primesti un serviciu, pentru care platesti, se cheama tot client, indiferent ca platesti 2000 RON pe an sau 60.000$. Deci, raman la ideea ca studentii sunt clienti.
    Ca profesorii sunt functionari publici, se prea poate… nu imi aduc aminte exact daca sunt platiti doar din bani publici. Daca e asa, atunci e grava situatia- gandeste-te ca sunt milioane de romani care le platesc lor salariile (prin impozite) pentru ca noi sa avem parte de o educatie cat mai buna, iar ei isi bat joc de milioane de contribuabili. E trist…

  3. rarescraciu says:

    Trist… dar adevarat. Tu chiar crezi ca 2000 RON pe an acopera cheltuielile sistemului de invatamant universitar. Mai ales atunci cand o buna parte din studenti nu platesc deloc taxe. Astfel ar veni undeva la vreo 1400 RON per student.
    Mare parte din costurile sistemului de invatamant universitar sunt acoperite de la buget. Deci… in Romania studentia e subventionata=>sute de mii de studenti, profesori putini si prosti => calitate proasta

  4. vladimir martinus says:

    Rares, nu puneam la indoiala faptul ca sistemul de invatamant universitar este subventionat (desi este mult mai putin subventionat decat cel gimnazial sau cel liceal)- ideea e ca “bugetul” despre care vorbesti tu este in mare parte format din banii contribuabililor, care platesc pentru educatia noastra.
    Iar daca ai cumva impresia ca ar functiona mai bine un sistem privat universitar la noi, da-mi voie sa-ti spun ca am foarte mari dubii. Crede-ma ca, daca te-ai inscrie la Spiru Haret, dupa ce termini facultatea asta, ai avea un foarte mare soc (in sens negativ, desigur). Ti-o spun din proprie experienta😉

  5. rarescraciu says:

    Ia spune-mi. Cat e taxa la Spiru Haret?

  6. rarescraciu says:

    SI acolo e tot undeva pe la 2000 RON. Si ei nu au bani de la buget. Evident ca e si mai prost decat cel de stat.

    Ca sa incheiem, diferenta dintre universitatile din Romania si
    universitatile bune din vest este proportionala cu diferenta dintre 2000 RON si 140000 RON.

  7. vladimir martinus says:

    nu, Rares, nu asta e diferenta. Diferenta consta in atitudinea unor oameni, iti zic eu.
    p.s. Oricat ar suna de paradoxal, Spiru Haret primeste bani si de la bugetul de stat.
    Ah, si daca vorbim de diferente, iti zic eu care e diferenta: diferenta este ca acolo specializarea este principalul scop al educatiei, nu ca la noi, unde faci niste materii care nu au nicio legatura cu domeniul tau de studiu, doar ca sa isi mai faca niste profesori ore in plus, ca sa ia bani mai multi (vezi cazul in care o profesoara de a noastra a tinut curs obligatoriu cu noi si o sectie de la anul 4, si optional cu inca o sectie de la anul 3, in acelasi semestru, simultan)

  8. rarescraciu says:

    Sunt total de acord. Dar tu vorbesti despre efectele problemei, nu despre cauze. Cauze sunt multe, dar cea mai importanta, oricat de greu ar fi sa acceptam, este $$$.
    Banul dicteaza.

  9. rarescraciu says:

    Da… sigur ca, chiar si asa, ar trebui sa arate si ei putin respect, dar… stii vorba aia ” n-ai cu cine “

  10. rarescraciu says:

    Te mai intreb o chestie. Ai vazut vreu profesor tanar de valoare prin facultatea noastra. Exceptand unul sau 2, asa mai pasionati, nu exista. De ce? Pentru ca toti pleaca in domeniul privat, unde salariile sunt mult mai mari si unde esti platit pt. ceea ce produci, nu pt. orele in care freci menta pe la lucru.
    Putem filozofa la nesfarsit, insa doar deviem de la adevarata problema.

  11. zoli says:

    Uhh…imi face placere sa vad ca discutati despre facultate. Suntem dupa licenta, so…

    Ehe…banii: abordare reductionista, si doar partial adevarata. Obiectivele in sistemul educational nu sunt (sau nu ar trebui sa fie) identice cu cele din segmentul “profit”. E o problema foarte grava, daca doar banii conteaza. Pacat, ca s-a format aceasta perceptie, dar in mod evident emitatorul e de vina.

    Am avut ambele experiente…ai posibilitatea sa PRODUCI foarte mult si la seminarii sau cursuri, dar se vede putin mai tarziu, deci aici nu sunt de acord cu dl Craciunas (si cu mana rupta la Sven Vath, ai ai :D). Apropo, nu cred ca se plateste “rau” in HE, dar…

    In rest, care e problema adevarata?

  12. vladimir martinus says:

    Se pare ca am din nou privilegiul de a discuta cu o persoana “from the other side”🙂
    banii, o abrodare reductionista… poate. Dar, totusi, dupa cum spuneai si tu (imi iau libertatea de a evita pronumele de politete, tinand cont ca am iesit din mediul academic, iar diferenta de varsta e una infima😉 ), e vina emitatorului- cand vezi ca unii profesori vin la facultate si nu fac altceva decat sa citeasca de pe niste slide-uri sau din vreo carte/ suport de curs, incepi sa-ti pui intrebarea: pentru ce altceva ar putea veni la facultate, daca nu pentru bani? mai ales, cand ajungi sa treci prin momente cum sunt cele descrise mai sus (nu le-am trait personal, dar le-au trait destul de multe persoane din jurul meu)
    Nici eu nu sunt de acord cu Rares in ceea ce priveste tinerii din domeniul academic- am vazut destul de multi la noi inf acultate dornici sa-si imparta experienta lor cu studentii, sau chiar dispusi sa faca schimb de idei cu acestia, cu scopul de a invata, la randul lor.
    Care e problema adevarata…? Lipsa totala de interes a unor oameni al caror scop principal se considera ca ar fi acela de a-i ajuta pe studenti (chiar si atunci cand asta presupune corectarea unor lucrari de examen, mai repede)- desigur, in cadrul unor reguli ce tin de etica profesionala

  13. rarescraciu says:

    mda. foarte usor afirmati ca e o abordare reductionista, mai ales cand nu aveti un singur argument concret sa va sustineti ideile. ce? efectele se vad in timp? asteptare placuta. eu am renuntat de mult la speranta de a invata ceva de la scoala.
    evident ca banii nu sunt singurul element din ecuatie. un alt element ar fi si lipsa de interes a autoritatilor si , probabil, in afara de cativa ” lupi singuratici “, a profesorilor.
    nu prea vad autoritatile ( guvernul, etc.) interesandu-se in viitorul apropiat de sistemul de invatamant din simplul motiv ca nu se intereseaza cam de nimic.
    profesorii? ma intreb oare ce i-ar face sa isi dea interesul, printre altele. oare ce? oare…

    daca vreti sa discutam ceva concret, cu cea mai mare placere. pana atunci il las pe dl Fazekas sa mediteze asupra binecunoscutei vorbe ” n-ai cu cine… “. 😀

  14. zoli says:

    Mda. Aici intervine o chestiune mai interesanta: cum se formeaza perceptia voastra despre aceasta facultate? Daca am fi in anii ’60, atunci as spune ca faceti un balance intre evenimentele negative (cele mentionate si de tine) si evenimentele pozitive (cursuri de calitate, intercativitate, materiale recente, abordare practica, sau orice ar insemna acesta). Daca ati avut mai multe experiente pozitive, si perceptia este una mai “pozitiva”. Si invers.

    Dar nu suntem in anii ’60, si aceasta teorie nu mai este valabila. Conteaza foarte mult intesitatea experientei (desigur, si frecventa). Adica: un curs slab sau un examen in care ai fost nedreptatit devine un eveniment “amprenta”, si restul nu mai conteaza cand iti formezi o opinie (atentie: mai mult decat perceptie). Prima implicatie: poti sa te straduiesti, eventual perceptia despre tine – ca profesor sau asistent sau orice, va fi una pozitiva, dar in rest lucrurile nu se schimba. De ce sunt probleme cu aceasta abordare? Deoarece sunteti studenti = informare crescuta, interes, etc. Si acum fara teorii: problema prezentata in comentariul anterior este una foarte grava (daca este o problema), deoarece implica un clivaj intre profesori/abordari educationale. And here we go again: ce sa faci?

    PS:
    1. Niciodata nu am avut pretentia sa-mi spui/spuneti dl profesor. Unii au ales aceasta metoda, nu am inteles niciodata de ce🙂
    2. Vad ca aluzia nu s-a inteles: ai promis o “stire” dupa ce ati terminat cu licenta…
    3. Sa nu uitam, ca nici grupul studentilor nu este un grup omogen – si sa nu uitam: daca se incalca regulamentul in orice sens, trebuie sa actionati direct pe caile oficiale!

  15. zoli says:

    Oh, am uitat ceva: sa ai grija cu aceasta corelatie (sau chiar si relatie de cauzalitate) intre varsta si calitatea efortului educational. E o generalizare periculoasa!

  16. zoli says:

    @dl Craciunas:

    Hai sa fim constructivi. Daca imi detaliezi putin partea cu banii (in ce sens este factor motivant sau nu), vin si cu argumente, pana atunci ramane abordarea mea personala tot atat de reductionista.

    Guvern, institutii: ai dreptate. Daca nu e o prioritate, nu e!

    Am meditat: cred ca si tu poti sa dai cel putin 5 nume (prefesori, anything), cu cine se poate. Nu, sa nu dai, deoarece aici ai dreptate: prea putin. De aceea ziceam sa fim constructivi, deoarece daca bine stiu, pentru noi nu mai conteaza. Sau ba?

    Dl, Dl si Audiofly…

  17. vladimir martinus says:

    1. nu faceam nicio corelatie intre varsta profesorilor si calitatea acestora. Exista si profesori mai in varsta care ofera cursuri de calitate (din pacate, ii pot numara pe degetele unei maini).
    2. Niciodata nu am fost genul de persoana care sa priveasca doar aspectele negative ale unui lucru (de obicei, chiar fac tot posibilul sa gasesc aspecte pozitive in tot ceea ce fac)- de aceea, de fiecare data am mentionat ca la noi in facultate exista si oameni foarte pregatiti. Dar, din moment ce nu judecam lucrurile din perspectiva anilor ’60 (sic), hai sa spunem lucrurilor pe nume: intensitatea experientei- poate la doua- trei cursuri/ seminarii, la care si frecventa a fost una ridicata. In ce priveste gradul de implicare, pot spune, cu sinceritate maxima, ca in cazul meu a fost una maxima atat timp cat mi s-a oferit ceva util. Nu poti avea, insa, pretentia, de la un student, sa se implice in ceva care nu reprezinta nicio utilitate. Este pe de-o parte vina profesorilor care nu-si dau interesul. Pe de alta aprte, cum spunea si Rares, este vina institutiilor care ar trebui sa puna la punct sistemul de invatamant superior, si sa nu ne mai trezim, la o specializare de Management/economie cu materii de genul Filosofia Unificarii Europene, Institutiile UE, Metodologia Cercetarii sau mai stiu eu ce alte materii care nu ajuta deloc la specializare. Nu mai vorbesc de faptul ca NU EXISTA O SPECIALIZARE in cadrul Facultatii de Studii Europene, asa cum ar fi normal, sa zicem din anul al doilea. De ce sa fac materii precum MRU sau MPE, care nu reprezinta absoult niciun interes pentru mine? Si, sa-mi fie cu iertare, dar aici este deja vina facultatii, nu a ministerului sau mai stiu eu ce guvern.
    p.s. nu era vorba de nicio “stire”, ci mai mult o observatie. Nu am avut inca dispozitia sau timpul necesar pentru acel articol. Dar am sa incerc sa-l postez cel tarziu maine (joi)

  18. rarescraciu says:

    trebuie sa recunoastem ca nu toti profesorii sunt motivati de pasiunea pentru predare. si chiar si aceia care sunt, ca orice om trebuie sa supravietuiasca cumva. deoarece salariile profesorilor sunt foarte mici, probabil ca ei nu pot sa se dedice suficient acestei profesii. exemple sunt multe si probabil colegii mei le cunosc. chiar as avea multe de spus in aceasta privinta insa astept in continuare acea discutie mai in underground pe care Vladi a promis-o. aici nu pot.
    in privinta celor 5 nume… se poate, dar 5 nu e destul. 5 dintr-un total de…. 20, 30. nu e un raport prea bun.
    chiar ii admir pe cei care pun suflet atunci cand predau dar sunt prea putini.
    si sa nu uitam un lucru. noi tot vorbim de profesori, dar inca nu am vorbit de programa scolara, de materiile pe care le-am avut, multe dintre ele total inutile si total irelevante. si aici cred ca majoritatea colegilor sunt de acord.
    e mult p rea mult de vorbit pe acest subiect, cred ca mi-ar trebui pagini intregi ca sa pun totul pe blog. ar dura prea mult asa ca hai sa o lasam aici.

  19. zoli says:

    Cu ultimele doua comentarii sunt complet de acord – sigur, 2 mentiuni:
    1. s-ar putea ca nu s-a inteles bine, singurul contraargument pt partea financiara: NU SE PLATESTE RAU DELOC. Daca faci calcul pe ora, este chiar un salar decent. Sigur, depinde cate ore ai.
    2. USE THOSE FIVE!

    Spor la undergrounduit😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s