o modalitate de a jigni intelectul consumatorului

saptamana trecuta, intr-o seara, am intrat, ca de obicei, pe la “mos Tovani”, cum ii zicem noi (magazinul de langa camin) sa-mi iau ceva de mancare. M-am gandit sa-mi iau si ceva dulce, asa ca mi-am zis ca o napolitana Joe XXL mi-ar prinde bine, mai ales ca sunt un fan al napolitanelor Joe. Asa ca am cumparat si “una bucata napolitana”🙂

Desfacand-o, mi-am adus aminte de ceva ce am observat cu ceva timp in urma: de la o vreme, cele doua napolitane Joe, din produsul Joe XXL au devenit mai subtiri. Cel mai probabil, a mai fost scos un strat de napolitana.

M-a deranjat acest fapt, cu atat mai mult cu cat mi-a adus aminte (pentru a cata oara?!) de strategiile unor producatori de dulciuri sau diverse alimente. Si cred ca foarte multi dintre voi stiu la ce ma refer- este vorba, de exmplu, de marcile de batoane de ciocolata Mars, Snickers, Milky Way sau Bounty (Masterfoods Romania, am gasit pe internet). Imi aduc aminte cu cata pofta mancam batoanele respective de ciocolata, in copliarie, si, mai ales, cat de dezamagit am fost cand au redus dimensiunile batoanelor, pretul ramanand acelasi (!) (nu stiu de vreun motiv oficial pentru care au adoptat aceasta masura). Insa, si mai mare a fost dezamagirea cand am vazut reclamele la noile batoane Mars, Twix etc. – sau cand le-am vazut in rafturile magazinelor- de dimensiuni XXL, King Size, etc. Desigur, nu era nimic XXL sau King Size la aceste produse. Era, pur si simplu, vorba despre produsele initiale, care acum erau vandute la un pret mai mare.

Bun, inteleg ca la un moment dat fiecare producator se confrunta cu dilema modalitatii prin care ar putea creste pretul produselor sale. Din pacate, unii producatori, cum este cel mentionat mai sus, aleg sa jigneasca intelectul consumatorului, mizand, poate, pe faptul ca publicul consumator are un grad de inteligenta atat de scazut incat nu-si da seama ca produsele tip “king size” sunt, de fapt, versiunea identica a produsului intial, insa la un pret mai ridicat decat ar fi fost in conditiile in care nu s-ar fi efectuat “redimensionarile” produsului. Sincer, cam cat de prosti pot fi consumatorii…? In plus, mi se pare o strategie de vanzare falimentara- in loc sa-l faci pe consumator sa se simta important, satisfacut de produsul tau, tu- ca si producator- alegi sa il iei de prost. Nu mai are rost sa spun care sunt rezultatele pe termen lung, in ceea ce priveste volumul de vanzari al produsului respectiv.

Si exemplele date mai sus nu sunt singulare- a fost si cazul batoanelor de ciocolata Smash, si altele pe care nu mi le amintesc, dar va rog sa mi le spuneti voi, daca va vin in minte.

Unii poate ar fi tentati sa spuna ca pe vremea cand aceste produse au devenit “King Size” consumatorii nu erau suficient de educati sau infromati si nu stiau ca aceasta este o strategie a producatorului de a creste pretul, fara a modifica dimensiunile sau calitatea prodsului. Numai ca aceste strategii de crestere a pretului pentru prodsue persista si in ziua de azi, doar ca sub alte forme- de exemplu croissantele 7 Days, acum si ele in versiune “max”, “cu mai multa ciocolata”. Obisnuiam sa cumpar si aceste croissante cand au aparut si, din nou am fost dezamagit cand am observat ca au inceput sa puna tot mai putina ciocolata in ele (am gasit si croissante fara ciocolata la un moment dat). Acum vin cu Croissantul Max, care ar contine mai multa ciocolata. Nu mai are sens sa mentionez ca, de fapt, este aceeasi cantitate ca la inceputurile acestui croissant.

Exemplele mai pot continua si cu gogoseriile sau covrigariile pe la care trecem zilnic, si care la inceput au vanzari foarte bune fiindca sunt oferite la un pret bun, in raport cu calitatea lor. Dupa un timp, insa, si patronii de covrigarii sau gogoserii aleg sa reduca din cantitatea de ciocolata, vanilie, etc. (in cazul gogosilor), sau din dimensiunile sau calitatea produsului (in cazul covrigilor), reducand din costurile de productie, pentru a-si creste profiturile (considera ca publicul consumator este prea sensibil la o crestere a pretului).

Asadar, mie mi se par toate aceste strategii falimentare, tocmai pentru faptul ca ne jignesc pe noi, ca si consumatori. In plus, sunt sigur ca la un moment dat va aparea un concurent direct, cu un produs de calitate buna si la un pret acceptabil (din punctul de vedere al clientului), dar care va folosi cu totul alte strategii pentru a creste pretul produsului (ar putea investi intr-o promovare mai eficienta, de exemplu).

P.S. astept cu nerabdare aparitia napolitanelor “Joe XXXL, acum, cu mai multe straturi de napolitana🙂

This entry was posted in economie, viața de zi cu zi and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

