“doine electorale” sau pe cat se vand formatiile de la noi

Sunt sigur ca aproape toata lumea cunoaste fenomenul formatiilor romanesti care canta in campaniile elctorale pentru anumite formatiuni politice.

Ei bine, am dat peste un articol mai mult decat interesant in “Academia Catavencu” (da, din nou- e unul din foarte putinele ziare preferate ale mele🙂 )- “cantece de petrecere a pragului electoral”- in care sunt date cateva tarife ale diverselor formatii din Romania, pentru concerte in cadrul campaniilro electorale. O sa dau doar cateva exemple: Loredana & taraful- 15.000 euro; Andra (cantareata, nu buna mea prietena🙂 )- 3.000 euro; Voltaj- 8.200 euro(!); Cargo- 5.500 euro; Vama- 6.200 euro; Zdob si Zdub- 8.000 euro; Sistem- 8.000 euro; Mandinga- 6.000 euro; Vita de Vie- 2.800 euro; Anca Parghel & Tom Boxer- 5.000 euro. Si, cel mai amuzant dintre toate- Animal X- 1.800 euro, cu precizarea ca vor canta live (hahahahhahaha!).

Personal, mi se apre absolut jalnic din partea unor muzicieni sa “se vanda” intr-o campanie electorala. Nu zic de formatii gen Animal X sau Anca Parghel & Tom Boxer, de la care nu cred ca are cineva vreun fel de pretentii. Nu acelasi lucru se poate spune de formatii cum ar fi Vama, Cargo, Vita de Vie sau Zdob si Zdub. Pretinzand ca sunt formatii de rock, ar trebui sa aiba o imagine si reputatie de pastrat, si cred ca vor avea mult de suferit de pe urma acestor “concerte electorale”. Personal, am fost foarte surprins sa-i vad pe Zdob si Zdub pe aceasta lista, si exista sanse foarte mici sa mai urmaresc vreun concert de-al lor, pe viitor.

Sansa face sa am un coleg de camera care face parte dintr-o trupa si care imi zicea ca poate nu ar trebui judecati cei care canta pentru diversele partide, ca poate multi dintre ei chiar cred in principiile partidului respectiv. Asta, desi i s-a propus o colaborare cu o trupa, pentru campanie electorala si a refuzat categoric- tot respectul meu pentru aceasta decizie (imi spunea ca cel mai probabil, ar fi cantat impreuna cu Loredana, deci ganditi-va cati bani ar fi facut, si la faptul ca trupa lui este, deocamdata, mai mult underground, deci sumele castigate din concerte sunt modice). Intr-adevar asa e, si sunt si eu de acord cu ideea lui-imi aduc aminte de “parteneriatul” Alianta D.A. si Morometzii, in 2004- melodia lor care facea parte din campania electorala se potrivea cu ceea ce sustineau cei din Alianta despre Romania, romani, si viata politica din Romania. Insa, din moment ce trupele respective si-au afisat deja tarifele pentru concerte, nu cred ca si-au pus problema pentru ce partid vor canta. Mie unul, mi se par exagerate preturile cerute de Cargo sau Vama, “la fizicul si pregatirea lor”🙂

Acum propun sa analizam urmatorul aspect: de unde vor proveni banii cu care vor fi platite respectivele concerte (ca sin cazul vestitelor adunari cu “mici si bere”). In campania prezidentiala, in cazul celor aflati in opozitie, banii sunt stransi prin cotizarile membrilor si/sau de la diversi sponsori (de obicei mari oameni de afaceri). Insa, in cazul campaniilor electorale (locala si prezidentiala), nu pot sa nu imi pun intrebarea: ce procent din bugetul campaniei electorale va fi strans din taxe si impozite locale/ nationale…?

O ultima chestiune: din pacate, cei de la Academia Catavencu nu au facut rost, sau nu au vrut sa publice sumele cerute de manelisti- sunt foarte curios sa le compar cu cele cerute de ceilalti asa-zisi muzicieni de la noi. Daca reusesc sa fac rost cumva de informatia asta, o sa revin cu un later edit😉

Ah, si inca ceva- la sfarsitul articolului din “Catavencu” se face precizarea ca “Parazitii, Morometzii si .U.G. Mafia nu au pret electoral”. Nu poate decat sa ma bucure refuzul trupelor de rap de la noi de a canta in vreo campanie electorala (desi sunt foarte putine carora le apreciez muzica), cel putin nu cele cunoscute- asta demonstreaza ca s-au gandit ca se vor compromite in fata fanilor. In plus, din cate stiu eu, unul din principiile ce sta la baza culturii hip- hop este impartialitatea politica.

In final, tot respectul meu pentru formatiile care au refuzat/ vor refuza sa cante in campania electorala (dar nu din cauza ca li s-au oferit prea putini bani, ci din principiu)!

This entry was posted in oameni, politică and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

