exista “profesorul ideal”?

Trecand prin 16 ani de scoala (generala, liceu, facultate), am avut foarte multi profesori si foarte multe profesoare, fiecare cu calitatile si defectele sale, cu modul sau de lucru propriu; unii mai interesati de educatia elevilor/studentilor, altii mai nepasatori; unii mai apropiati de “invatacei”, altii mai distanti; si lista poate continua.

Care era rolul profesorului la inceputuri, si cum a evoluat el? Imi aduc aminte ca aveam pe acasa niste carti cu o scurta istorie a educatiei in Europa, in care am gasit ca, la inceputurile scolilor de ucenicie (secolele 17-18), dascalul avea doar rolul de a invata copiii chestiuni elementare (tabla inmultirii, sa citeacsa, sa faca meseria penru care erau acolo, etc.), prin orice metode- deseori se recurgea la violenta, insa nimeni nu-si punea pe atunci problema eficientei acestei metode, care intre timp s-a dovedit a fi una falimentara. Din pacate, metoda asta a revenit odata cu comunismul, in tarile in care aceasta ideologie politica era prezenta. imi aduc aminte o vorba care ilustra perfect sistemul de invatamant de atunci: “nu stii, te invatam; nu poti, te ajutam; nu vrei, te obligam”. Partea proasta este ca si in ziua de azi, unii dintre profesori au ramas cu mentalitatea respectiva si au impresia ca elevii trebuie instruiti, chiar si prin vioelenta (fizica sau verbala).

Mai exista, astazi, o noua categorie de profesori, despre care se vorbeste tot mai des: profesorii care furnizeaza elevilor (de obicei, celor din ultimul an de gimnaziu sau de liceu) minimum de cunostinte si informatii, cu scopul de a-i atrage la ore in particular (meditatii) pe cei care vor sa invete mai mult si vor sa-si ia examenul de admitere (la liceu sau la facultate)- cu alte cuvinte, cer bani in schimbul a ceea ce ar trebui sa faca in cadrul institului de invatamant in care activeaza. Sunt, oare, toti profesorii asa? Nu cred. Mama mea a fost profesoara de engleza si stiu ca nu a facut niciodata asta- a facut tot posibilul ca elevii sa invete cat mai mult la scoala, si, de aceea, 90% dintre copiii care veneau la ea la meditatii erau cei care chiar nu reuseau sa invete la scoala- asta fiindca pur si simplu nu erau capabili. Mai trebuie sa mentionez ca faptul ce ei veneau la meditatii nu constituia o conditie pentru a lua nota de trecere. Chiar si in clasa a 12-a am avut o profesoara mai tanara, de limba romana, o profesoara cat se poate de competenta, si de la care am invatat destul de multe, si care facea tot posibilul sa axeze orele de limba romana pe tematica de bacalaureat, si nu a intrebat niciodata pe nimeni daca vrea sa faca meditatii cu dansa. Si sunt sigur ca sunt si multi alti profesori sau profesoare care gandesc la fel.

Poate unii vor zice ca profesorii care cer elevilor sa vina la ore particulare sunt un rezultat al invatamantului de stat, care plateste profesorii foarte prost. Multi am fi tentati sa spunem asta, luandu-ne dupa Universitatile de renume din SUA sau Marea Britanie (Oxford, Cambridge, Yale, LSE, MIT, etc.), toate fiind universitati private. Am avut insa, (ne)sansa de a urma timp de un an cursurile si seminariile Facultatii de Psihologie- Sociologie din cadrul Universitatii Spiru Haret, si mi-am dat seama dupa un semestru ca imi iroseam tot potentialul si toate cunostintele acumulate pe perioada liceului- cu alte cuvinte, era bataie de joc, nu facultate- profesorii veneau cand si cand, cam la toate examenele se putea copia, si faceau cumva ca toti studentii sa isi ia examenele (chiar si cei foarte putini care isi picau examenul in sesiune). Desigur, nu as fi putut spune asta fara sa am cu ce sa o compar- am ajuns la facultatea pe care o termin anul asta, facultate care, chiar daca are destule neajunsuri, ma simt foarte multumit cu alegerea pe care am facut-o. Am intalnit aici profesori foarte competenti, profesori corecti si cinstiti (din pacate am cunoscut si profesori care au tot felul de distinctii, dar de multe ori modul lor de gandire are ceva sechele din sistemul comunist, profesori care publica suporturi de curs de toata jena, si lista poate continua), profesori care stiu sa comunice cu studentii si sa-i motiveze. Din pacate, de multe ori profesorii corecti si care isi fac datoria de dascal pe deplin, ajung sa fie marginalizati de multimea celor carora nu le prea pasa de studentii lor, ci mai degraba de numarul cat mai mare de lucrari publicate, sau de numarul cat mai mare de cursuri tinute (semestrul asta am o materie al carei curs se tine cu 3 ani, simultan- pentru 2 dintre ani cursul e obligatoriu, iar al treilea grup de studenti il face optional)

Dar, pana la urma, cum ar trebui sa fie “profesorul ideal”, ce calitati ar trebui sa aiba acesta? eu as zice urmatoarele: sa fie, in primul rand, foarte pregatit in domeniul sau, la curent cu tot ce se intampla in domeniul respectiv, in fiecare saptamana (sau chiar in fiecare zi), cu ultimele noutati; in al doilea rand, ar trebui sa aiba cunostinte destul de bune in materie de psihopedagogie, sau psihologie generala (dupa caz), in special aspectele ce tin de motivatie sau de afectivitate; pe langa acestea, profesorul ar trebui sa aiba abilitatea de a comunica cu studentii sai (chiar daca nu tine decat cursul, cu studentii, eu zic ca poate sa comunice cu ei), nu doar sa vorbeasca 1:30h-2h in continuu, fara sa isi puna problema daca studentii au intrebari sau nelamuriri. Comunicarea mai tine, zic eu, si de abilitatea de a se adapta la nivelul de cunostinte sau de inteligenta, al studentului; nu in ultimul rand, o alta calitate a profesorului ideal as zice ca e gradul ridicat de implicare al sau in educatia studentilor- sa faca in asa fel incat sa vina tot impul cu informatii suplimentare despre tema in discutie, informatii ce nu apar in suportul de curs, dar care sunt de actualitate sau aduc completari.

Si ar mai fi inca ceva: profesorul ideal ar trebui sa stie sa imbine foarte bine umorul cu seriozitatea la cursurile sau seminariile sale- glumele fac ca studentii sa se simta mult mai relaxati si ii incurajeaza sa se exprime liber, insa lipsa de seriozitate poate duce foarte usor la pierdera interesului din partea studentului.

Ah, si mi-am mai adus aminte de inca o chestiune foarte importanta: profesorul ideal ar trebui sa aiba taria de caracter sa recunoasca atunci cand nu cunoaste raspunsul la o intrebare a unui student, din domeniul sau, dar sa faca tot posibilul sa vina cu raspunsul la intrebarea respectiva la intalnirea viitoare.

Am intalnit eu profesorul ideal in toti acesti ani? As zice ca da, am cunoscut o profesoara care are toate aceste calitati. Din pacate, nu preda la facultatea noastra, si mi-am dat seama de calitatile sale abia in ultimul an de facultate.

This entry was posted in școală, oameni and tagged . Bookmark the permalink.

8 Responses to exista “profesorul ideal”?

  1. annette says:

    interesant subiect, in special in acest ultim an, cand poate aveam capacitatea de a trage o concluzie dupa 15 ani de invatamant. Da motivare, intelegere, rabdare, apropiere sunt cateva aspecte. in opinia mea, doar putin sunt cei care pot indeplini toate functiile si asteptarile in mod egal, evaluarea este oricum prea subiectiva. A trebuit sa ajung la facultate ca sa gasesc profesori care sa indeplineasca mare parte din ceea ce acum noi asteptam de la ei. Ca si concluzie, alegerea clujului din punct de vedere educational a fost buna, si cu mici mari goluri, am intalnit aici profesori care mi-au aratat ca educatia consta in sanse egale de afirmare si respect pentru toti in ciuda diferentelor noastre.

  2. Tavy says:

    Draga Stef, iti recomand cartea lui Jacques le Goff Intelectualitatea in Evul mediu sau cv de genul. Este o carte despre nasterea invatamantului in evul mediu. De-a lungul timpului, acesta a evoluat mult, sub reformele lui Pestalozzi din Elvetia sau Spiru Haret de la noi.
    Sistemul nostru de invatamant e buimaacit si ametit de-a binelea de incercarile de reforma, care in loc sa-l puna pe picioare, odata pentru totdeauna, si pe un fagas normal, mai mult il strica.
    Si schimbul de generatii se vede. Azi, elevii nu mai stiu ce e acea disciplina la scoala. Crede-ma am vaziut asta cu ochii cand promovam World Citizenship in liceul in care am terminat cu 8 ani in urma.
    Desi multi profesori s-au schimbat, si elevii s-au schimbat, atitudinea lor fata de profesor e diferita.
    Cat de profesori, multi nu stiu sa predea eficient. Mai nou am observat profesori de liceu ce tin prezentari cu videoproiector, un bun inceput. Insa cei de la facultate, nu stiu la voi daca se intampla, la noi la Stiinte si litere, nu prea vezi asa ceva.
    In 3 ani de facu eu am facut si am tinut trei prezentari cu PPT, profii foarte putin folosesc la noi aceasta metoda de prezentare. La noi se prefera dictatul din curs, ca la liceu.
    Nu prea exista profesori care sa tina prezentari deschise, si asta e grav.
    Profesorul ideal…hm… Bun prezentator, comunicativ, deschis spre toate metodele de invatare si expunere, empatic, bun ascultator, didact, responsabil, sa se stie face respectat de catre elevii sai, integru, obiectiv… si cred ca as putea continua pana dimineata cu aceste calitati.
    Foarte putini la noi le au, din pacate.

  3. vladimir martinus says:

    Buna, Tavy! btw, e Vladi, nu Stef😉
    Este foarte interesant ce spui tu cu evolutia invatamantului- e adevarat ca in ceea ce priveste gradul de informatizare al educatiei sau modul de predare al profesorilor, evolutia este una pozitiva, insa in ceea ce priveste atitudinea elevilor sau studentilor, si eu observ o evolutie negativa- daca acum 6-7 ani era “bataie” pentru un loc la un liceu bun sau o facultate, in ziua de azi am impresia ca s-a pierdut, undeva pe drum, acest interes. Majoritatea elevilor merg la scoala ca sa se distreze sau fiindca ii obliga parintii. In ce priveste facultatea situatia e oarecum diferita, luand in considerare ca numarul facultatilor sau al locurilor la aceste facultai creste de la an la an, desi rata natalitatii este in scadere, iar in urmatorii ani vor ajunge la facultate generatiile nascute dupa ‘89, adica mult mai putini copii. Aici, oamenii vin la facultate fiindca ii obliga parintii, de plictiseala de a sta acasa, sau doar ca sa aiba o diploma pentru a se putea angaja intr-un loc mai bun. Prea putini mai merg azi la facultate cu scopul de a dobandi noi cunostinte sau sa-si imbogateasca cultura generala- cu alte cuvinte, prea putini se gandesc sa mearga la facultate ca sa invete ceva de acolo, si cred ca e destul de grav. As putea sa continuu pe tema facultatilor, dar as devia de la tema articolului. Poate intr-un viitor articol🙂
    Revenind la atitudinea elevilor, imi aduc aminte cand am facut o vizita la fosta mea scoala generala, prin clasa a 11-a sau a 12-a, directoarea adjuncta imi spunea ca elevii sunt indisciplinati si ca le e foarte greu profesorilor sa-si tina orele. Chiar zicea ca raspund urat profesorilor sau nu le pasa de observatiile lor.
    Si inca o observatie: chiar daca la noi la facultate sunt multi profesori care se folosesc de videoproiectoare si prezinta cursurile in ppt, o parte dintre ei nu fac altceva decat sa citeasca de pe slide-urile respective si pierd interesul studentilor cu totul. Din pacate, profesorii respectivi nu se intreaba niciodata cu ce au gresit ei, de au o prezenta asa scazuta la cursuri, ci dau vina pe studenti ca sunt lipsiti de interes sau neseriosi.
    In final, as mai lansa o intrebare: in ce masura se datoreaza aceste “defecte” ale educatiei din Romania profesorilor si in ce masura, studentilor/ elevilor?

  4. gigganigga says:

    you are the best man …….foarte tare subiectul

  5. vladimir martinus says:

    multumesc pt aprecieri, gigganigga
    astept si o parere mai detaliata despre subicetul asta😉

  6. S says:

    Eu sunt curioasa: cine este profesoara ideala de care ai dat in ultimul an de facultate? Macar de la ce facultate, daca nu de la a ta?

  7. vladimir martinus says:

    S,
    daca citesti cu atentie blog-ul, o sa iti dai seama despre cine e vorba🙂 – nu am dat de profesoara ideala in ultimul an, ci doar acum i-am descopeit toate calitatile. Daca ma cunosti, inseamna ca stii de la ce facultate e, din moment ce este singura mea profesoara care nu tine de facultatea la care studiez. Daca nu ma cunosti, atunci nu inteleg de ce e asa important pentru tine cine e profesoara respectiva😉

  8. Miss Gane says:

    Cum o cheama pe acea profesoara?:D

Leave a Reply

