lipsa prejudecatilor sau de ce e bine sa accepti oamenii asa cum sunt

Pana acum vreun an, aveam tendinta sa fiu sceptic, sau uneori chiar reticent in ceea ce priveste oamenii pe care nu-i cunosteam. De multe ori ii criticam si le gaseam doar defecte.

Insa experienta din vara din SUA mi-a schimbat total modul de gandire in ce priveste oamenii pe care nu-i cunosc. Fiind oarecum izolat acolo, am ajuns sa apreciez mult mai mult oamenii de acasa, oameni care mi-au fost alaturi in cele mai grele clipe din viata (va iubesc!). In plus, in 3 luni de observatie a modului american de gandire si a culturii lor, mi-am dat seama cat de mult imi plac, de fapt, romanii. Credeam ca romanii sunt lenesi, ipocriti etc. dar mi-am dat seama ca americanii ii depasesc cu mult.

Asta nu inseamna ca de cand m-am intors in tara, m-am inteles perfect cu toata lumea- am avut ceva conflicte cu noii colegi din camera, in special la inceput. Cu timpul, mi-am dat seama ca fiecare dintre ei are, ca oricare dintre noi, calitati si defecte, asa ca mi-am zis ca poate ar fi mai bine sa nu ii mai judec dupa defectele lor si sa incerc sa le caut calitatile- zis si facut- acum pot sa ma distrez cu fiecare dintre ei, sa ne simtim bine impreuna (asta nu inseamna ca au disparut polemicile, de la noi din camera🙂 ) si, sincer vorbind, deja ma gandesc cu nostalgie la anul pe care l-am petrecut alaturi de ei, la nebuniile si misto-urile de la noi din camera.

La scoala, pana anul asta, aveam vreo 3-4 persoane cu care mai schimbam pareri despre una-alta, fiindca aveam impresia ca restul au un mod de gandire copilaresc. Am trecut peste prejudecata asta si am incercat sa-i cunosc mai bine, dandu-mi seama ca nu e corect sa-mi fac o parere proasta despre cineva, fara sa-l/o cunosc. Acum pot spune ca ma inteleg foarte bine cu cel putin 10 persoane si pot schimba idei cu oricine, fara sa am vreo retinere. Mai mult, sunt pe cale de a-mi face un nou prieten in persoana celui mai bun coleg al meu (stie el cine e😉 ).

De fapt, cand stau si analizez ce s-a intmplat cu mine si relatiile mele cu persoanele din jur, ma bucura enorm faptul ca am acceptat oamenii asa cum sunt si am ajuns sa cunosc atat de multe persoane cu care pot sa schimb idei sau pareri, sau cu care ma pot distra de minune. Sunt o persoana optimista din fire, si de aceea am incercat intotdeauna sa caut calitatile la o persoana, si nu defectele. Nu sunt genul de persoana care sa nu suporte singuratatea, dar ma simt nemaipomenit de bine cand sunt inconjurat de oameni, in special bine- dispusi.

As vrea sa nu se creada ca nu o sa continuu sa critic- face parte din persoanlitatea mea si nu o sa renunt la asta. Poate unii dintre voi v-ati dat seama ca atunci cand critic, nu critic oamenii, ci ideile sau faptele lor.

Nu in ultimul rand, cred ca a accepta oamenii asa cum sunt are trei efecte benefice(poate mai adaugati si voi altele): 1. Pe tine, ca persoana care accepti omul de langa tine, te face sa scapi de stres-ul si nervii creati de respingerea persoanei de langa tine. 2. persoana de langa tine, in momentul in care fie se simte acceptata sau chiar indragita, fie respinsa, are tendinta sa-ti raspunda cu aceeasi moneda, deci daca te porti frumos cu ea, se va purta la fel. 3. O discutie are foarte mari sanse sa fie una fructuoasa, in momentul in care partenerii se accepta unul pe celalalt si nu cauta sa puna tot felul de piedici in comunicare.
In final, o vorba a lui Papillon, personajul principal din romanul si filmul cu acelasi nume, interpretat in film de Steve McQueen, spunea: Doar […] copiii pot condamna (“only […] children can blame”). inainte de a judeca pe altii, eu unul, incerc sa ma gandesc ca nu am fost niciodata si nu sunt vreun fel de sfant

This entry was posted in oameni and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to lipsa prejudecatilor sau de ce e bine sa accepti oamenii asa cum sunt

  1. robygnet says:

    Multe de spus la un asemenea topic, pentru simplul fapt ca face parte din natura noastra spiritul critic manifestat in acest caz prin prejudecata.Astfel ma voi limita la doar cateva idei.Spuneai ca “daca te porti frumos cu o persoana, se va purta la fel”, e unul din principiile mele fundamentale in care cred cu darzenie, e vorba de Karma, orice zambet, energie pozitiva transmisa, atrage una la fel(sa lasam scenariile puerile, stupide deoparte).In aceasta lume, orice ACTIUNE are si REACTIUNE, vrei ca reactiunea sa fie cea asteptata de tine, ai grija cum actionezi. Ai lovit pe cineva cu cuvinte dure, nu te astepta sa iti fie inmuiate, alintate urechile de ce vei auzi.
    Este IMPOSIBIL de a nu avea prejudecati, prin simplul fapt ca toti suntem diferiti, dar precum spunea si Vladi, mai bine ne preocupa asemanarile dintre noi, decat sa ne respingem datorita deosebirilor, la urma urmei tot se gasesc asemanari intre oameni dar asta presupune intelegere, comunicare, descoperire adica, cheltuire de efort si timp, astfel cum majoritatea dintre noi suntem rapusi de “lene”, acceptam prima impresie odata cu care se nasc concluzii si prejudecatile.
    Consider ca NU e bine sa avem prejudecati RADICALE (micile dubii sunt bine venite si sanatoase) pentru ca tocmai diferentele dintre oameni fac aceasta specie interesanta. Ce s-ar intampla daca nu am avea prejudecati micute si decente, prejudecatile creeaza tipologii de persoane, daca nu sunt prejudecati, toti am fi la fel…deci lumea ar fi sufocata de MONOTONIE.

  2. vladimir martinus says:

    sa traiesti, Roby!
    trebuie sa-ti spun ca eu nu cred in prejudecati mici sau radicale- prejudecatile sunt prejudecati si nu au grad de comparatie. Sunt ceva negativ, care se manifesta, cu frecvente diferite, la fiecare dintre noi. A avea dubii despre cineva fara sa-l cunosti as spune ca e mai degraba scepticism sau, poate, o idee preconceputa. Prin prejudecata eu am inteles o parere negativa formata despre cineva, fara a cunoaste persoana.
    Si nu, nu cred ca am fi cu totii la fel daca nu am avea prejudecati, ci ne-am diferentia si mai mult, tocmai prin faptul ca am ajunge sa ne cunoastem mai bine unul pe celalalt si monotonia este data tocmai de lenea de care vorbeai, de a intelge, comunica sau descoperi

  3. Serj Dasein says:

    e foarte frumos ca se discuta despre prejudecati. insa eu ma intreb daca intr-adevar lumea chiar spune ce gandeste…e ok sa zici pe un blog de discutii ca nu ai prejudecati si ca accepti oamenii asa cum sunt, toti vor zice “vai ce frumos, uite ce lucruri frumoase spun oamenii in legatura cu acest subiect etc.”, insa eu personal am dubii in legatura cu veridicitatea acelor opinii…de fapt am impresia ca parerile exprimate in legatura cu acest subiect creeaza imaginea unei “lumi a fagaduintei”, in care “toata lumea e prieten cu toata lumea”, curg rauri de lapte si miere, toti muritorii primesc mantuirea…haideti sa fim seriosi!(nu ma refer la termenul folosit de vladi intr-un alt articol postat) cui nu-i place sa mai barfeasca pe cineva din cand in cand, asa macar un pic? adica ironia, cinismul si alte “tacamuri” asemanatoare sa ramana in paragina?

    eu sunt de parere ca nu trebuie sa renuntam intru totul la aceste “mici delicii”…

  4. vladimir martinus says:

    Serj, in primul rand, blog-ul asta a fost creat in ideea de sinceritate maxima si zero ipocrizie, deci discutiile de pe blog in legatura cu subiectul asta as zice ca sunt cat se poate de sincere (cel putin in ceea ce ma priveste pe mine, si as zice ca il cunosc destul de bine pe roby incat sa cred ca si el e sincer). In plus, dupa cum am mai spus, nu ma consider un sfant, iar prin faptul ca critic anumite fapte sau idei incerc sa trag un fel de semnal de alarma. Nu cred intr-o “lume a fagaduintei”, cum spui tu, dar as putea spune ca ironia cinismul, sarcasmul etc. nu sunt neaparat un rezultat al prejudecatilor.

  5. jojo says:

    nu stiti nimika sa moara tarzan de la ploiesti

Leave a Reply

