Oamenii care ne spun cum sa redactam o lucrare/o prezentare

Acum, cu perioada sesiunii de examene, sunt sigur ca o mare parte dintre voi ati citit tot felul de carti, suporturi de curs ale profesorilor etc. Nu stiu despre alte facultati, dar la facultatea noastra multi profesori si chiar asistenti ne cer sa scriem corect (cu diacritice, fara greseli ortografice sau gramaticale etc.), ceea ce mi se pare cat se poate de normal. Sunt chestiuni care ar trebui sa se stie din liceu sau chiar din scoala generala.

Nu mi se pare insa, normal, sa ai pretentii- ca si facultate- de acest gen, de la studenti, atat timp cat unii profesori (repet, profesori!) scriu carti sau suporturi de curs de toata jena: cum poti sa scrii intr-un suport de curs, verbul “a hotărî” sub forma “a hotărâ”. Recunosc ca nu scriu cu diacritice pe blog, din comoditate, desi poate ar trebui sa o fac. Dar nu e vroba de asta aici- e vorba de reguli invatate in ciclul gimnazial. Nu mai vorbesc de verbe de conjugarea a 4-a (care se termina in “i” sau “î”) scrise sub forma ” a marii”, “a dobandii” etc. Si nu poate fi vorba de greseli de tipar, din moment ce este vorba de un suport de curs needitat. Cele mai rusinoase mi se par, insa, greselile ortografice sau chiar dezacorduri de diferite feluri.

Insa, nici o problema, exista si suporturi de curs editate cu greseli de tipar sau chiar si dezacorduri la niste suporturi de curs ale unor profesori distinsi. Nu zic ca ar fi vina lor, de multe ori acestea sunt greseli de tipar. Dar, din cate stiu eu, exista oameni care se ocupa special de corectarea manuscriselor, inainte sa fie tiparite in forma finala (nu mai stiu exact cum se numeste meseria), oameni care pot fi culesi chiar de pe bancile facultatilor de filologie.

Cel mai mult m-a deranjat, insa, chestiunea plagiatului. Ni s-a spus in repetate randuri ca, atunci cand scrii o lucrare (sau o carte, in cazul de fata), nu poti sa nu ai pagini fara note bibiliografice fiindca e clar ca ai plagiat de undeva. Ce spuneti, insa, despre o carte-suport du curs pentru studenti- care are o medie de o nota bibliografica la 2 pagini scrise…? Sa fim seriosi, oricat de pregatit(a) ar fi profesorul/ profesoara in domeniul sau, nu poate avea chiar atatea cunostinte, fiindca nu e vorba de un roman, e vorba de o carte de specialitate.

Exista insa si exceptii de la aceasta regula- personal, cunosc un profesor care si-a dat cartea, suport de curs, de 2 ori la corectat inainte de a fi tiparita, si de inca vreo 3 ori dupa ce a fost tiparita, pentru a fi sigur ca nu exista nici un fel de greseala. Toata admiratia mea pentru d-ul profesor respectiv!

In ce-i priveste pe restul profesorilor, cred ca ar putea hotari intr-unul din consiliile lor, sa angajeze la editura (editura tine de facultate, deci vorbim de editura facultatii) pe cineva care sa se ocupe de corectarea cartilor inainte de a fi tiparite. De asemenea, eu unul le recomand sa fie mai atenti cand scriu un suport de curs (desi, de cele mai multe ori, ele sunt scrise de asistentii lor- in acest caz, sa le verifice) si sa se gandeasca de doua ori inainte sa se ia de studentii care (inca!) n-au deprins regulile gramaticale si/sau ortografice ale limbii romane sau de cei care nu pun destule note de subsol in lucrarile lor.

p.s. poate unii vor crede ca “mi-am pus cenusa-n cap” cu acest articol, dar nu cred ca e cazul. Si daca se va intampla ceva, voi face in asa fel incat sa afle cat mai multa lume:)

This entry was posted in școală and tagged , , . Bookmark the permalink.

26 Responses to Oamenii care ne spun cum sa redactam o lucrare/o prezentare

  1. Olimpicu says:

    Asa ceva nu se intampla pe vremea lu’ Ceausescu

  2. Olimpicu says:

    Asa ceva nu se intampla pe vremea lu’ Ceausescu
    P.S. Cred ca stiu cine este profesorul pe care il lauzi atat.

  3. olimpicu’, nu laud pe nimeni- era doar o observatie. Daca mai stii si tu alti profesori de acest gen, sa-mi spui si mie.
    P.s. incep sa devina tot mai “interesante” comentariile tale

  4. Olimpicu says:

    Sincer apreciez elanul cu care blamezi moral faptele care ti se par a nu fi regula in mediul inconjurator .Dar lucrurile pe care incerci sa le scoti in evidenta cu atata patos revolutionar fac parte din banalitatea unei normalitati plictisitoare. Virtutea, in diferitele interpretari ce le-a capatat de-a lungul timpului, este un ideal in care oamenii s-au proiectat din primul moment in care intelectul a incetat a fi doar un instrument in scopul satisfacerii necesitatilor fiziologice imediate. Onestitatea, corectitudinea, curajul, onoarea, intrupate in exemplul vietilor unor sfinti sau eroi, sunt valori promovate in fiecare spatiu cultural. Dar tot atat de veche ca si istoria virtutii este istoria incalcarii ei. Oamenii s-au omorat, s-au tradat, au furat, au inselat si si-au supus semenii unor opresiuni nemiloase; si se vor omora, vor fura, vor trada si vor insela in continuare. De multe ori nedreptatea se manifesta in forme nelegale si in neconcordanta cu normele promovate de simtul comun. Alteori, si acestea au cele mai teribile rezultate, imbraca forma perversa a celor mai nobile idealuri eliberand de sub infierarea morala savarsirea unor crime abominabile. In urma unui studiu cat de cat aprofundat al istoriei vei ajunge la concluzia ca de cele mai multe ori oamenii au reprezentat, pentru semenii lor, atat la nivel individual cat si in ceea ce priveste relatiile intre colectivitati, instrumente de pe urma carora au obtinut propriile satisfactii.Intr-o discutie pe care am avut-o acum cateva saptamani in legatura cu frauda suferita de Societe Generale nu te mai intrebai “cum se poate?” ca cineva sa FURE 4,9 mld de EURO ci chiar il admirai intr-un fel pe individ considerandu-l un “baiat destept”. Si iata ca totusi tu te intrebi, bunul meu prieten, “cum se poate?” ca un amarat de profesor sa nu-si corecteze lucrarile sau sa copieze fragmente din alte carti fara sa mentioneze acest fapt prin note de subsol. E simplu raspunsul la intrebarea ta si ma bucur ca ti-l pot oferi. Se Poate!!! Pentru ca profesorul respectiv iti vinde tie cartea si altor copii insetati de cunoatere si astfel obtine beneficii pentru propria persoana. Se Poate!!! Pentru ca tu o cumperi in ciuda acestor lacune calitative refuzand exercitarea dreptului de a nu achizitiona un produs ce te nemultumeste vrand astfel sa iei nota buna la examen si astfel sa obtii un beneficiu personal la randul tau. Iata ca aceste carti sunt fructul bastard al impreunarii intereselor voastre egoiste pe care “Mana Invizibila” le ghideaza astfel incat sa va folositi unul de celalalt. Concluziile acestui articol mi se pareau valabile, si te aplaudam, daca spuneai: “Bag p…! Nu mai cumpar nicio carte editata de facultate. Prefer sa iau 4 la examen si sa pierd anul decat sa ma complac in perpetuarea mizeriei din sistemul educational romanesc!” Dar nu! Manat de aceleasi porniri ca si profesorul plagiator din poveste te duci si cumperi cartea respectiva si desi te arati revoltat de ce gasesti acolo vei fi totusi multumit si iti va tresalta inima de bucurie cand vei vedea la afisier ca ai luat nota mare la examen.

  5. vladimir martinus says:

    nu vad legatura dintre frauda de la GSG si cartile scrise de unii profesri, dar poate o vezi tu, olimpicu’. Ce mai pot adauga este faptul ca nu e vorba de nici o revolutie aici, si sunt oarecum dezamagit ca tu nu ai reusti sa prinzi ideea articolului (ma asteptam la mai mult de la tine), si anume ca pentru simplul fapt ca eu cumpar (sau nu) aceste carti, nu inseamna ca sunt de acord cu ce se scrie in cartile respective. Tocmai de aceea prefer doar sa fac cunoscut acest lucru si poate sa atrag atentia cuiva in legatura cu situatia asta (ca tu esti de acord cu asta, sau nu-ti pasa, e treaba ta) decat sa am o atitudine de genul “bag p…” si nu mai cumpar nici o carte de a facultatea asta. Consider ca atunci cand exista o problema, cea mai buna varianta este comunicarea, nu atitudinile de genul asta. Dupa cum spuneai chiar tu, lucrurile nu ar trebui sa le vedem doar in alb sau negru😉
    Inca o data iti spun, nu am nici un fel de gand revolutionar, ci doar incerc sa fac cunoscute niste lucruri.
    p.s. e adevarat ca il admir pe cel care a fraudat GSG pentru inteligenta lui, dar nu m-am intrebat nici o clipa “cum se poate?”

  6. Olimpicu says:

    Daca spui ca cea mai buna varianta de a rezolva o problema e comunicarea atunci de ce nu te duci sa-i comunici profesorului respectiv nemultumirile tale. Cine stie? Poate o sa tina cont de ele.
    Si mie imi pare rau ca nu ai reusit sa intelegi analogiile din comentariul meu. Daca ai fi facut-o ti-ai fi dat seama ca am inteles foarte bine esenta articolului tau. Nu reusesti sa vezi legatura dintre GSC si cartile plagiate de un profesor? Mai gandestete! Sunt sigur ca o sa-ti dai seama. Daca nu voi din nou bucuros sa te pot lamuri.
    Spui ca nu te-ai intrebat niciodata “cum se poate?”. Reciteste atunci cu atentie articolul si iti vei scimba parerea. Pana atunci numai bine.

  7. vladimir martinus says:

    o ultima lamurire, olimpicu’: din diverse motive, pana acum am cumparat doar doua carti ale profesorilor de la facultatea noastra (din diverse motive) si am preferat intotdeauna sa citesc reader-ele furnizate la diverse materii (sunt parerile mai multor specialisti). Cat ce priveste bucuria mea de a vedea o nota mare, ma consider totusi o persoana inteligenta si prefer calea de mijloc: sa citesc cartea respectiva, sa iau o nota acceptabila (din punctul meu de vedere) si, in acelasi timp, sa fac cunoscut acest fapt. In plus, daca citesti cu atentie articolele de pe blog, vei vedea ca exista si profesori care il acceseaza, si in acest fel “impusc doi iepuri dintr-o lovitura”: comunic si profesorilor si in acelasi timp si altor oameni🙂
    numai bine, olimpicu’

  8. Serj Dasein says:

    vad ca sa iscat o mica dezbatere, si cred ca e destul de bine pentru existenta acestui blog.

    referitor la subiectul abordat de tine vladi marturisesc ca am avut de multe ori discutia asta cu radu si vreau sa spun ca de fiecare data ma enervam cam repede. mie mi se pare naspa chestia cu rigiruozitatea, atata timp cat ei (profii) nu aplica chestiile alea pe care le cer. bine recunosc ca zicala “fa ce zice, nu ce face popa” se cam potriveste in situatia asta. oricum am observat aceasta situatie inca de la inceputul facultatii, si din pacate nu prea am facut ceva in aceasta directie. recunosc ca noi studentii suntem cam ignoranti, astfel ca nu facem mai nimic pentru a schimba situatia (mda acuma nici nu prea am idee ce am putea face). da si atunci se pare ca inclin balanta spre parerea olimpicului care si-a expus ideile aici. dincolo de stilul foarte poetic si de faptul ca probabil olimpicu te cunoaste personal binisor pot spune ca abordarea lui este interesanta si merita luata in considerare. chiar daca eu personal nu sunt de acord cu el.

    as mai vrea sa mai precizez ceva referitor la abordarea olimpicului. normalitatea plictisitoare despre care vorbeste e tocmai urmarea faptului ca noi de multe ori ne complacem cu situatia pe care o avem, si avem incercari foarte rare si timide de a schimba ceva. eu cred ca e bine sa spunem lucrurilor pe nume pentru ca nu ne ia nimeni capul pentru asta. chiar daca pentru moment anumite lucruri ni se par lipsite de importanta si astfel alegem sa nu le facem, aceasta reprezinta de fapt doar o scuza in favoare argumentului de a fi prea lejeri in legatura cu lucrurile care ne privesc. astept noi articole si noi comentarii.

  9. Zoli says:

    Cool. Ma bucur ca se dezbat teme legate de “productia stiintifica” existenta (sau care lipseste). Cu multe idei prezentate atat in post cat si in commenturi, din pacate, trebuie sa fiu de acord, dar as dori sa extindem aceasta dezbatere. Evident, intrebarea mea este: ce fel de solutii exista? (de la “sue you” pana la discutii pe forumuri consacrate, anything)

    Cu respect, from the other side!

  10. vladimir martinus says:

    In primul rand, ma bucur foarte mult sa vad si o reactie “from the other side”. In ce priveste solutiile, am dat vreo doua pana acum: una ar fi sa se angajeze o persoana care sa se priceapa la asa ceva (stim cu totii ca studentii sunt dispusi sa lucreze pe bani mai putini, deci ar putea fi cautati oameni pentru acest post prin facultatea de Filologie:>); in al doilea rand, cred ca ar fi oarecum normal ca profesorii/asistentii sa fie mai atenti cu cartile pe care le redacteaza, sa aiba grija ca acestea sa fie lipsite de greseli.
    Nu in ultimul rand, cred ca ar trebui intr-adevar ca studentii sa-si exprime nemultumirea, fara teama- nefondata, dupa mine- de a suporta unele consecinte din partea celor carora le atrag atentia. Fiindca daca doar 3- 4 oameni isi exprima parerea in legatura cu asta, nu cred ca reprezinta ceva pentru cei from the other side.
    Da, poate ar trebui sa se organizeze un poll sau ceva de genul asta, pe fiecare e-grup de studenti ai facultatii, in care fiecare sa fie liber sa-si exprime votul in legatura cu asta, sau chiar si opinia, cei care doresc.
    Mai astept solutii din partea cititorilor si ii apreciez pe cei care si-au exprimat opinia, oricare ar fi fost ea si de pe oricare “parte a baricadei” sunt ei

  11. theo says:

    Vlad,

    Ai scris in articol ca sunt greseli de tipar. Sper ca nu te-ai referit la tipografie. Cred ca te-ai referit la PC sau mana care a scris cartile respective.
    In tipar nu se poate gresi. Pentru ca un manuscris ca o carte se trage pe plana, cu film in prealabil si iti garantez eu ca nimeni din tipografie nu va citi manuscrisul.

    In alta oridine de idei, baga un subiect despre folosirea limbii romane pe YM. Cred ca va starni niste “remarci de controverse”😉

    Bafta, ne vorbim si hai dracu’ la o bere.

  12. vladimir martinus says:

    Theo, uite ca am aflat si eu ceva nou: chiar credeam ca se poate gresi la tipografie- toti profesorii, din scoala generala sau liceu ne spuneau ca sunt greseli de tipar cuvintele scrise aiurea sau chiar unele cratime lipsa. Asta nu duce decat la o concluzie: este in totalitate gresseala celor care scriu manuscrisele respective- cel mai probabil gresesc cand le scriu pe PC.
    Tot legat de acest subiect, intre timp am mai aflat ceva mai mult decat interesant: in cartea unui (mai mult decat) distins profesor de-al nostru apareau fragmente intregi preluate de pe site-ul Ministerului de Afaceri Externe al Frantei, fara sa fie mentionata vreo sursa bibliografica sau sa se faca vreo referire la sursa.
    Theo, merci inca o data de infromatie, si da si tu de veste cand mai vii pe la Sibiu, daca vrei sa mergem la o bere:)

  13. theo says:

    Cum ma sa dau de veste?:D
    Aaa, gata m-am gandit, imi cumpar o trompeta :)) Sau ca la tara tot in Ardeal, o toba si ma fac tobosar pe moment. sa anunt ca primarul are ceva de spus. In speta ca a murit primarul :)) sa merem sa sarbatorim noile alegeri:)) “The mayor is dead, long live the mayor”:))
    Vin pe 29, ca am expozitie acolo. Ne berbecim noi, nu-i problema, o luam si pe Andra (ca mi-am amintit) si poate “avem ce sa ne spunem” tot citat, inca mai am arhiva de la conversatie…

  14. oake says:

    ..bine Vladi..Da-le peste cusme!!😉

  15. Zoli says:

    Revenind la discutie, as dori sa fac cateva precizari. In primul rand, ar trebui sa definiti (definim) care este scopul si rostul suportului de curs. Veti vedea, daca faceti un simplu poll, intreband colegii daca ar prefera (a) un suport de curs – cu anumite greseli sau (b) inexistenta unui suport de curs, raspunsurile A vor castiga fara nici o problema. De aceea, cred ca abordarea “colectiva” este una cel putin prematura pentru acest stadiu. Despre greseli de tipar, nu stiu daca mai e necesar sa discutam, lipsa de profesionalism, dar se poate solutiona extrem de usor.

    Ah si inca ceva: ai mentionat o carte cu informatii preluate de pe MAE fr. Eventual un “hint” despre ce carte este vorba?

    Zoli

  16. vladimir martinus says:

    In primul rand, imi pare rau sa observ ca am fost inteles gresit: nu am pus nici o clipa problema, si nu cred ca ar trebui sa se puna in modul un suport de curs cu greseli sau inexistenta acestuia. Un poll la nivelul facultatii ar avea ca variante de raspuns: un suport de curs cu greseli sau un suport de curs scris fara greseli. Sunt sigur ca majoritatea vor alege varianta B. Sau, o alta varianta ar fi: pe o scara de la 1 la 10, cat de important vi se pare ca un suport de curs sa fie redactat fara greseli? Si daca media finala va fi undeva sub 6, atunci inseamna ca acest articol a fost scris degeaba.
    In privinta indiciului, pot spune doar ca este vorba de o carte de economie:)

  17. zoli says:

    Mda. In acest mod sigur nu va fi nici o problema, dar prin situatia ipotetica propusa de mine am incercat sa-ti prezint o anumita atitudine (desigur, empiric observata – deci nu e reprezentativ) exista. Aceasta atitudine generala suna cam asa: orice material e bine venit. Sunt multe posibilitati de a gasi un motiv pentru aceasta atitudine (de la faptul ca ajuta orice material, pana la faptul ca este vazut ca o posibilitate de a NU participa la cursuri). De aceea am si intrebat care ar fi scopul unui suport de curs. Referitor la carti, exista reguli concrete de respectat si exista solutii pentru sanctionare.

    Referitor la indiciu: acum nu ma apuc sa ma uit ce materii ati avut (negociere, organizational, financiar etc), ca s-ar putea ca nu e un demers corect😉 Inteleg “discretia”, dar totodata consider ca nu e nici o problema cu mentionarea autorului/autoarei, deoarece plagiatul este un fapt obiectiv, adica se poate demonstra/dovedi. But let’s not push those limits😉

  18. zoli says:

    Scuze, dar a intervenit o greseala – ca sa respect registrul dialogului: “dar prin situatia ipotetica propusa de mine am incercat sa-ti prezint o anumita atitudine (desigur, empiric observata – deci nu e reprezentativ) existenta.”🙂

  19. Pingback: Profesori, sau… « blog-ul nimanui

  20. ketherius says:

    Vladi, e cam tarziu ca sa ma bag in discutie, dar vreau sa iti atrag atentia asupra unui fapt ironic. In primul paragraf al articolului in care te legi de profesorii care fac greseli, ne-ai blagoslovit si tu cu o asemenea greseala: “cu diacritice, fara greseli ortografice sau gramticale etc.” Si tu, spre deosebire de ei, ai mereu la dispozitie butonul “Edit” si ai vizitat aceasta pagina de multe ori (ca sa raspunzi la comentarii).

    Care e concluzia? Ca nu stii sa scrii? Ca rade ciob de oala sparta? Ca nu iti respecti cititorii indeajuns cat sa le oferi un text scris corect? Sau doar “errare humanum est” si ingropam securea revolutiei culturale?

  21. Vladi Martinus says:

    Iti zic eu cateva concluzii, ketherius:
    1. Nu te-ai bagat in discutie, ci pur si simplu mi-ai atras atentia asupra unui fapt (asta nu inseamna ca ma deranjeaza- iti multumesc pentru observatie si voi corecta).
    2. Dupa ce scriu un articol, il mai citesc de cel mul 2 ori, dupa care raspund doar la comentarii (nu ma apuc sa citesc inca o data articolul, fiindca stiu ce am scris).
    Cat despre posibilele concluzii enumerate de tine, te las pe tine sa o alegi pe cea mai potrivita.😉

  22. ketherius says:

    Pai am pus-o pe ultima ca alternativa la celelalte🙂

  23. mihaela says:

    O singura remarca vreau sa fac la ceea ce ai scris in articolul tau: cand un profesor ii cere studentului/masterandului sa aiba surse bibliografice in paginile de teorie, o face pentru ca studentul/masterandul are putine sanse de a inventa el teoria, ci, de cele mai multe ori, o citeste din alte surse.
    Insa, cand vine vorba de cartea unui profesor, mi se pare normal sa existe si pagini fara citari, tinand cont de faptul ca o carte se scrie atunci cand ai aprofundat un anumit domeniul, deci ai multe pareri proprii, astfel incat nu vei fi nevoit sa mentionezi ce au scris altii, ci ce parere ai tu despre respectivul domeniu.
    Cam atat.

    Termin prin a sustine ca intotdeauna critica poate fi constructiva, asa ca orice articol de genul acesta poate duce la imbunatatirea situatiei actuale a publicatiilor stiinfice.

  24. Vladi Martinus says:

    Mihaela, sunt perfect de acord cu tine. Desigur ca se considera ca un profesor cunoaste mult mai multa teorie decat un student. Chiar si asa, in momentul in care intalnesti date istorice sau statistice nu ai cum sa nu te intrebi de unde apar. Si cartile de care vorbeam, cu un citat la 2 pagini, te asigur ca cele 2 pagini nu contin doar pareri proprii- un calcul simplu mi-ar spune ca la 350 de pagini scrise, apar undeva pe la 150 de note de subsol. Si, de cele mai multe ori, cu referiri la lucrari proprii sau ale altor autori cu care cel care a scris cartea a colaborat in trecut. Personal, nu consider ca un profesor poate avea chiar ATATEA pareri proprii.
    Cat despre cunostintele studentului… ce se intampla in momentul in care el are anumite cunostinte practice dintr-un domeniu anume (sa zicem ca lucreaza de 1 an in domeniu) si nu mai pune note de subsol la ceea ce scrie? Iti zic eu: i se represeaza ca nu a pus note de subsol.
    p.s. multumesc pentru interventie!

  25. mihaela says:

    Nu contesc faptul ca exista si autori care uita sa mai puna sursele de informare in cartilor lor si presupun ca e adevarat ceea ce spuneai despre acea carte. Comentariul meu se refera la situatia mult mai generala a majoritatii cartilor de specialitate.
    Referitor la ultimul tau comentariu: un student care are anumite cunostinte practive dintr-un domeniu este mai mult decat bine-venit sa-si exprime acest punct de vedere, insa acolo unde sunt prezentate definitii, clasificari si altele de genul acesta (care sunt cunoscute ca fiind ale unor autori din respectivul domeniu), lumea se asteapta sa vada si niste citari.

  26. Vladi Martinus says:

    Ma bucur ca am ajuns la un consens.🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s