aplauzele din complezenta

Nu o data mi s-a intamplat sa particip la prezentari care aveau loc pe diverse teme si, la sfarsitul fiecareia, sa se aplaude, oricat de prost ar fi fost ales subiectul sau oricat de proasta ar fi fost prezentarea. Eu unul, foarte rar aplaud- doar atunci cand mi se pare ceva extraordinar. Insa ma mira cand vad ca se aplauda din toata sala. Mie unul nu mi se pare normal, din mai multe motive: in primul rand, din cate stiu eu aplauzele se acorda la specatcolele artistice (fie ele concerte, opere de teatru sau altele) sau la miting-uri (desi, chiar si la miting-uri, de obicei cei care aplauda sunt prieteni sau aghiotanti ai celui care sustine discursul/ “vorbeste in fata multimii”)- daca am gresit, va rog sa ma corectati. In al doilea rand, sunt sigur ca, daca la sfarsitul unei prezentari, as merge si as intreba pe cei care au aplaudat ce le-a placut in prezentare, cel putin 80 % nu ar sti ce sa raspunda, sau ar da niste raspunsuri evazive sau generaliste (de genul “a fost interesant”).

Cel mai trist este ca acest “microb” s-a raspandit si in mediul academic: nu putine au fost seminariile la care am participat, si in cadrul carora se sustinea o prezentare, iar la sfarsit toata lumea aplauda, iar eu stateam si ma intrebam de ce fac asta. Nu zic ca nu au fost si prezentari de exceptie (la care si eu am aplaudat), dar acestea au fost foarte putine. Unii vor spune ca, daca mie nu mi-a placut, asta nu inseamna ca altora nu le-a placut, iar daca acestora le-a placut, de ce sa nu aplaude? Bun, perfect de acord cu asta. Dar nu pot fi de acord cu aplauzele de la sfarsitul unor prezentari in care nu se prezinta nici o opinie personala (consider ca un om merita aplaudat pentru propriile idei), ci niste fapte obiective sau o insiruire de evenimente. Si sunt sigur ca si aici se intalneste in mare parte fenomenul aplauzelor fara ca cei care au aplaudat sa poata motiva ce le-a placut.

Personal, atunci cand fac o prezentare, despre orice ar fi ea, oricat de subiectiva sau obiectiva ar fi, prefer ca, in loc de aplauze, sa mi se spuna unde am gresit si ce as putea sa fac sa imi imbunatatesc prezentarea. Apreciez aplauzele, dar aplauzele sincere, adica in momentul in care intreb pe cineva daca i-a placut, sa-mi spuna ce anume i-a placut si de ce. Si am sa va spun si de ce consider ca e mai bine ca in loc de niste aplauze sa i se spuna celui care prezinta unde si-ar putea imbunatati prezentarea fiindca, ganditi-va: omul repsectiv vine si sutine un discurs, facut in graba, asa pentru ca trebuia sa faca pentru seminar, si se trezeste ca la sfarsitul prezentarii toata lumea il aplauda, desi nu isi daduse silinta sa iasa bine. Persoana respectiva pleaca de acolo cu gandul ca a fost foarte bine ce a facut, ca pe viitor nu mai are rost sa-si dea silinta cand face prezentari fiindca se pricepe. Dar, ganditi-va ce surpriza va avea persoana respectiva cand va vedea ca asistentul/ profesorul ii va puncta prezentarea cu o nota mica. Se va gandi ca, daca o sala intreaga i-a aplaudat prezentarea, sigur a fost buna si, deci, trebuia sa obtina o nota mai mare. Si, in loc sa incerce sa vada unde a gresit prezentarea, se va gandi ca a fost nedreptatit in notarea prezentarii. Si va continua sa faca prezentari slabe.

Da, stiu ca cei mai multi aplauda fiindca 2-3 persoane incep sa aplaude si se gandesc ca mai bine aplauda si ei, pentru a nu se simti prost persoana care a sustinut prezentarea. Este o intentie buna, nu zic nu, dar mai bine lasati cele 2-3 persoane sa aplaude. Asa, cel din fata isi va da seama ca prezentarea nu a fost una de exceptie, iar data viitoare va face tot posibilul sa isi imbunatateasca prezentarea si, in acest fel, evolueaza si el/ea si cred ca ajuta mult mai mult aceasta evolutie decat niste APLAUZE DIN COMPLEZENTA. Haideti sa nu incurajam lipsa de valoare!

This entry was posted in școală, viața de zi cu zi and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to aplauzele din complezenta

  1. alin says:

    aplauzeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! “bravo” ma sconcsule!

  2. vladimir martinus says:

    Dupa cum am mai spus in repetate randuri, nu am de gand sa sterg comment-urile postate pe blog-ul meu, atat timp cat nu contin injuraturi. Si mi-am dat seama ca fac un lucru bun. Daca n-ar fi oameni ca tine, Alin, lumea asta nu ar mai avea nici un farmec. Ca sa existe oameni destepti, trebuie mai intai sa existe oameni ca tine, ca sa putem compara.
    Apreciez analiza ta critica plina de ratiune si incisivitate!

  3. Veronica Armasu says:

    An honest point of view, an inquisitive concern, a heartfelt approach to an issue many of us are faced with on a daily basis within the academic environment: speaking in front of an audience…I appreciated the comprehensive analysis of what in your view shapes up an effective presentation; I loved the personal touch and I can assure you, after having read your MIE III colleagues’ interpretations and bubbly reactions, that your choice of topic DID cause responses that have definitely made your “Perfunctory applauses” entry worth paying attention to.How about posting some of their comments for other people to see?
    Keep surprising us!
    Your teacher of English

  4. thank you very much for your comment, teacher. It’s really nice to see that older (wiser and smarter) people appreciate my ideas. I’ll do my best surprising you- one thing is sure: I’m not going to post anything that goes through my mind.
    As for my colleagues’ comments, I would gladly post them on the blog, but I think one should ask for their permission and, besides that, it would take too much space to add them all on the blog. But I’m sure that if they really wanted to express their opinions, they would have posted some comments directly on the blog- it’s their choice.

  5. Cipri says:

    Vlad,

    Imi pare bine ca vrei sa iti pui amprenta in societatea asta. Good Job young fellow!!!😉 Acum fi putin atent: stiu ca ceea ce ai zis tu vine putin dintr-o gandire logica si matematica dealtfel, dar tin sa iti amintesc ca suntem oameni si nu trebuie sa fim excerbat de radicali si pur si simplu sa intelegem. Mi-am dat seama ce inseamna sa aplauzi si ce inseamna curajul pe care aceste aplauze ti-l dau. Iti dau grauntele de speranta de a face ceva pe viitor. Nu trebuie sa fie neaparat un barometru al perfectiunii tale (aplauzele) in a elabora o lucrare, ci trebuie sa fie un imbold. De altfel…draga Vlad…libertarian guy (or not????) esti foarte free to choose! nu? ia mai asculta-l nitzel pe domnu Friedman fie iertat si pe a sa consoarta. Chiar esti liber sa aplauzi! daca tu nu vrei sa aplauzi- nu aplauda!!! pana la urma cine alege? tot eu omul de rand!😉 hai mai ca-i fain ce ai scris, si eu sunt de acord de multe ori, dar suntem liberi sa facem ce vrem. mai mult trebuie sa-i mai si intelegem pe alti oameni.

  6. Imi cer scuze ca am uitat sa mentionez, Cipri- am crezut ca e de la sine inteles: categoric ca fiecare este liber sa aplaude, si tu si eu, si tocmai de aceea imi rezerv aceasta libertate de a nu aplauda atunci cand nu consider ca e cazul.
    In ce priveste curajul/ imboldul de care vorbesti tu, daca ai citit cu atentie, sugeram la un moment dat ca in momentul in care aplauzele sunt sincere, chiar te fac sa te simti bine si iti dai seama ca ai facut ceva bine. Dar atat timp cat ele sunt doar din complezenta, imboldul ala pe care il primesti are mari sanse sa fie unul inselator si exista o mare doza de risc ca la un moment dat sa te lovesti de o critica foarte dura si atunci sa fii complet descurajat, traind pana atunci cu ideea ca prezentarile tale sunt de calitate.

  7. andrada says:

    E vorba de o parte din audienţă pentru care aceste prezentări…sau poate mai bine zis “spectacole” (pentru că şi prezentările proaste au o doză de fascinaţie, te întrebi până unde poate să se meargă) sunt nu doar plictisitoare, ci şi intolerabile.

    Aplauze la prezentările de la facultate? Dar pentru ce? Că ce? Prefer o discuţie după, decât un ropot zguduitor de aplauze şi aclamaţii care nu mă lamuresc cu nimic! Adică ce nu a fost bine? Vreau sa ştiu…pentru ca întotdeauna ceva nu a fost bine, mergând pe pricipiul că perfecţiunea e intangibilă! Nu îmi este satisfacută curiozitatea cu nimic şi nici nu sunt ajutată să “reach my highest and my best!”

    Aplauzele gratuite obţinute la finalul prezentărilor din ce in ce mai slabe nu fac decat sa scadă dramatic nivelul prestaţiilor viitoare… iar o doză de sinceritate, chiar in formă brută, ar trebui apreciată mai mult decat nişte laude şi aplauze false sau de complezenţă. (părerea mea😉 )

    Vorbind de spiritul „libertăţii de a alege”, până şi exprimarea părerii autorului, pe blogul personal (ne amintim aici si de dreptul de proprietate, pe care il regăsim nu doar la Friedman şi consoarta lui, ci de la Bastiat, Say şi Hayek încoace) este o libertate de a alege… că bine mai zicea şi Caragiale “părerea mea… coane Fănică!“ Eşti la fel de liber sa aplauzi sau nu, pe cât de liber eşti în primul rând să citeşti acest blog şi ulterior să fii sau nu de acord cu cele exprimate de Vladi.

    În ceea ce priveşte aplaudatul meu…. îmi rezerv mult dezbătutul drept de a alege…si aleg – să nu aplaud…în principal de lene, comoditate şi blazaj, iar în secundar pentru că nici una din prezentările la care am participat până acum nu au ajuns la un astfel de nivel! Nu sunt zgârcită cu aplauzele, o fac cu plăcere la operă sau o piesă de teatru bună… dar la facultate să aplaud? Poate dacă mă va uimi cineva pe viitor cu ceva ieşit din comun, care să iasă din standardul prezentărilor…pentru că si aplauzele în acest caz sunt tot standard…

    And so I had my say… on your blog, therefore I personally thank you for allowing a piece of your property to become an intermediate for expressing my personal opinion🙂

  8. EMs says:

    te-ai gandit ca la o prezentare foarte plictisitoare lumea aplauda tocmai pentru ca s-a terminat? asta asa…ca si gluma 🙂

Leave a Reply

