guma/bomboana ca rest, la magazin

un fenomen, cred, foarte cunoscut tuturor. Mi s-a intamplat doar azi, la 4 magazine, sa primesc ca rest o pastila de guma sau o bomboana. Si cel mai interesant este ca a inceput sa devina deja un fenomen- peste tot pe unde mergi, ti se spune: “n-am sa va dau rest” atunci cand trebuie sa prinesti 20 sau 30 de bani rest. Si atunci ti se “ofera” o pastila de guma sau o bomboana(dupa caz)- azi am primit chiar o punga de sticks-uri, de la un magazin.

Nu pot sa nu ma intreb cum de s-a ajuns in situatia asta. Adevarul este ca nu prea avem de ales, decat sa cumparam de la alt magazin, unde ti se da rest (cam greu de gasit). Pana la urma cine are de castigat si cine are de pierdut?! Pai, in primul rand castiga frima producatoare de gume de mestecat (din cate stiu eu, este doar una) care, pe langa profitul obtinut din vanzari, isi face si o promovare foarte buna fiindca multi dintre clienti observa numele gumei de mestecat atunci cand o desfac. In al doilea rand, magazinele castiga enorm din afacerea asta- ma gandesc ca, pe langa produsele pe care le cumperi de buna voie, ti se “ofera” inca ceva, pe care nu vrei sa-l cumperi, dar fiind in situatia de a alege dintre guma si a lasa restul la vanzatoare, alegi prima varianta.

Poate sunt paranoic, dar am o senzatie ca la magazinele acestea de cartier produsele nu au preturi care se termina in 90 sau 99 de bani, ca la hipermarket-uri, ci in 70 sau 80 de bani. Sa fie oare o strategie a magazinelor, pentru a mai putea vinde ceva pe langa produsele dorite de clienti? Sunt sigur ca iese un profit destul de bun din asta- la magazinul nostru de langa camin intra zilnic cel putin 150 de persoane.

Pana la urma, cine are de castigat? In primul rand, compania care vinde guma de mestecat si, in al doilea rand, magazinele, care obtin un profit din asta. Sunt sigur ca obtin profit fiindca, daca nu ar fi asa, ar prefera sa mearga la banca si sa schimbe banii in monede de 10 bani cu scopul de a-si multumi clientii. Cine are de pierdut? desigur ca noi, ca si clienti.

Cel mai ingrijorator este ca unele vanzatoare nici nu te mai intreaba daca pot sa-ti ofere ceva in schimbul celor 20 sau 30 de bani, de care cica nu dispun, ci iti intind direct guma de mestecat.

Ce ar fi de facut? Eu am incercat o varianta: i-am spus vanzatoarei si patronului de la magazinul de langa camin ca data viitoare cand vin la cumparaturi, o sa platesc cu guma de mestecat daca nu am bani marunti la mine. Si a fost de acord, iar eu chiar am platit cu guma respectiva, desi s-a uitat putin urat la mine vanzatoarea. Ar mai fi varianta cu telefon la protectia consumatorului, dar nu stiu cat de mult ar ajuta…

This entry was posted in viața de zi cu zi and tagged , . Bookmark the permalink.

11 Responses to guma/bomboana ca rest, la magazin

  1. Jazz Face says:

    HAHA. Si noi, clientii, avem de castigat, bineinteles: dinti albi si stralucitori si multe gaurele in stomacul nostru gol de student eventual.
    Toata povestea asta (care mi se intampla si mie aproape zilnic) imi aduce aminte de ceea ce imi povesteau babacii, despre “pachetele” de produse din vremea respectabilului “ceashca”: vroiai sa cumperi o carticica, trebuia sa cumperi si nishte cizme de cauciuc si niste chiloti rezistenti din bumbac marimea L, model ultima ora si 3 prosopele de masa, ca deh, erau la set.
    M-am certat si eu cu o tanti la magazin intr-o zi, din cauza “restului”: dansa urla in gura mare ca NU ARE, DAR CHIAR NU ARE sa imi dea rest si era toata congestionata si tot trantea casa de bani ca sa imi arate ca NU ARE, iar eu, in final, presata de timp si de lenea de a ma duce la magazinul de alaturi ca sa imi iau acelasi rest, am acceptat bombonelele si i-am multumit lu’ tanti ca mi-a aratat calea spre diabet.

  2. andrada says:

    Guma de mestecat, caramele, bomboane, un paracetamol, o aspirina sau bomboane pentru tuse…..moneda de schimb, adica cum,…. sa uitam de troc? de vremea inflatiei exorbitante cand cu banii puteai sa iti tapitezi casa, iar valoarea era calculata in tigari si alcool?
    Si daca s-a ajuns acum pana la a nu mai primi drept de apel in legatura cu banii tai, vanzatoarele intinzandu-ti direct infamul rest, fara a te mai intreba daca e in regula, atunci asta nu este decat vina noastra, pentru ca acceptam… si in loc sa modificam noi comportamentul vanzatorilor, il modifica ei pe cel al consumatorilor. Majoritatea clientilor accepta aceasta forma de rest, altii renunta sa mai ia ceva. Foarte putini se revolta.
    Daca restul care trebuie sa-l primesc e sub 50 de bani, ma trezesc cu guma in brate, fara sa ma mai intrebe nimeni daca macar mananc guma.
    Azi am fost sa imi cumpar o paine. Nu sunt genul care sa astepte 10 bani, dar de data asta vroiam sa “io coc” vanzatoarei cu pricina. Asa ca ma uitam la ea, se misca cu viteza melcului turbat, in speranta ca plec si-i las banul.
    Eu nimic, stateam cu painea in mana, ma uitam la ea si asteptam restul.
    – N-am rest, si-mi intinde o pastila de Orbit.
    – Da… numai bine, dati-mi o pastila de Mentos.
    – Pai aia e 20 de bani. In conditiile astea, scot din buzunar alta pastila de Orbit (primita cu o seara inainte) i-o intind si-i cer o pastila de Mentos, ca eu vreau Mentos, nu Orbit, si nu conteaza ca nici Mentos nu mananc, conteaza ca, daca Orbit a devenit moneda, vreau sa circule in ambele directii, nu numai de la vanzatori la clienti…
    – Pai…
    – Pai ce? Adica mie-mi dati rest Orbit, dar daca vi-l dau inapoi nu-i bun? Liniste. Se consulta cu colega din priviri.
    Dupa semnele de aprobare primite, ia pastila mea de Orbit, si-mi da un Mentos Am luat Mentosul si am plecat….data viitoare incerc si cu o ciocolata…poate merge….daca eu am Poiana si vreau Milka si ii dau diferenta in Kandia…oare merge?

  3. vladimir martinus says:

    Andrada, sa stii ca iti dau dreptate la chestia ca noi ar trebui sa ne revoltam. se pare ca eu, prin plata in gume de mestecat si tu, prin pastila de mentos, am initiat un fel de “miscare anti- guma ca rest”:) sa stii ca am incercat si eu la acelasi magazin la acre ai fost tu, sa-i platesc vanzatoarei cu guma de mestecat, dar mi-a zis ca e deja batuta in casa si n-am mai insistat fiindca oamenii care stateau la coada in spatele meu n-aveau nici o vina.
    Cred ca, daca strangi vreo 3-4 gume Orbit, reusesti sa iei o Milka pentru o Kandia:>
    Nu pot sa nu ma intreb ce o sa se intample cand pastila de Orbit o sa ajunga 40 sau 50 de bani si trebuie sa primim rest 30 de bani- prevad o scadere drastica a vanzarilor celor de la Orbit. Sunt curios ce strategie vor adopta acestia:)

  4. Razvan says:

    Mda…adevarul e ca…DA. Eu sunt exasperat de nesimtirea vanzatorilor si totodata amuzat. Stim si de magazinele care urmaresc profit, ca na, au si ei nevoie de bani, nevoie in stilul romanilor: “am…nevoie”.
    Dar mai sunt si “anumite” cantine studentesti care iau exemplul magazinelor particulare si “fura” in stilul general acceptat de mentalitatea romaneasca. Motivul – “nu am rest, revino peste 5 minute”.
    Nu poti lupta impotriva unei mentalitati. Sau….?

  5. maria says:

    mah..tu chiar nu ai ce face mai bun in viata decat sa scrii despre guma si bomboane?
    macar..daca nu cumperi..le primesti rest…sau..iti place sa umbli cu porcusorul dupa tine plin de monede…doamne…rau te mai plicitsesti

  6. vladimir martinus says:

    multumesc de comment maria. Apreciez parerea ta sustinuta de argumente puternice:)
    da, chiar nu am ce face cu timpul, ma plictisesc foarte rau cand vad comment-uri de gen.
    Ma bucur pentru tine, ca te numeri printre clientii celor de la Orbit si care contribuie la cota de piata de 90 % a celor de la Wrigley’s (vezi blogu’ lui beldie)- felicitari! In ce ma priveste, cumpar gume sau bomboane atunci cand vreau eu, nu cand mi le dau altii fiindca nu vreau sa mi se spuna ce sa fac, cu atat mai putin sa mi se dea ceva ce nu vreau.
    In ce priveste ceea ce scriu, tind sa cred ca un blog este locul in care iti dai frau liber imaginatiei, chiar daca de multe ori unora li se pare plictisitor sau lipsit de sens

  7. Dorina says:

    asa din senin m-am trezit si eu sa intru pe blog-ul tau…sa vad despre ce tot palavragesti in el….da-mi voie sa-ti spun ca il consider mai putin enervant decat tine, deci faci o treaba buna :))
    acum despre articolul tau…if I may…personal consider ca magazinul are mult mai mult de castigat decat compania de guma pentru ca Wrigley’s nu vinde guma la bucata, preturile pentru asta fiind stabilite de magazin; si, nu stiu daca ai observat, dar fie ca trebuie sa-ti dea 10 bani sau 30 rest, primesti doar o singura guma…deci variaza mai ceva ca valorile mobiliare la bursa
    Si, in apararea noastra, a muritorilor care ne complacem in situatia de a primi guma sau bomboana respectiva, avem lucruri mai importante de facut decat sa ne certam cu vanzatoarele cu conceptii comuniste…(in alta ordine de idei, sunt prea tanara ca sa fac riduri din cauza unei gume)

  8. andrada says:

    ce-mi place cand sunteti de acord unul cu altul…de dragul de a fi de acord….in primul rand (stiu k iar ma leg de ceva anume…but i’m specific about details) si mi se pare aiurea ca niste studentii economisti gandesc asa simplist!ok…la guma aia vanzatorul pune pretul final…dar firma (wrigley nu?)impune un pret minim,adica ala la care il vinde ea, vanzatorul trebuie sa vanda cel putin la pretul ala, plus alte cheltuieli si adaos comercial pentru a-si recupera investitia….dar cu cate gume se dau mai mult rest, cu atat vanzatorul trebuie sa se aprovizioneze cu “moneda” de schimb, pentru a da rest in continuare, adica mai cumpara cateva baxuri de la firma respectiva….so i might be wrong…da asta nu inseamna ca face vanzare la firma respectiva (wrigleys/orbit/mentos/whatever)?
    si s-ar putea sa fie o chestie minora….un rest..azi, unul maine, doua poimaine and such….poate pe tine te intereseaza mai mult aspectul tau fizic, si tenul si supletea lui si sa nu faci riduri si sa te pastrezi tanara si minunat de frumoasa…da mie imi pasa de banii mei, pentru ca ghici ce…sunt ai mei…deci un venit necuvenit si necinstit castigat de vanzatorul respectiv….si cum eu, ca si cumparator….ar trebui sa fiu regele/regina(politically correct😉 )…ar trebui sa hotarasc eu ce sa fac cu cei 10/20/30 etc bani ai mei, nu sa imi “spuna” ei unde sa ii las/ investesc, adica in firma lor….pentru ca eu nu sunt actionar acolo…deci nu ma intereseaza castigurile lor, profiturile lor, deci imi vreau banii cuveniti si produsele cerute😉
    si e generalist si foarte gresit si urat din partea ta sa faci toate vanzatoarele comuniste…..sau pe cele care dau rest in gume cel putin….nu ma cert cu ele…imi cer drepturile….daca nici pentru tine nu esti in stare sa pretinzi ce ti se cuvine….nu te supara….da tu pentru ce ti-ai dori sa faci riduri….?

  9. Dorina says:

    stii si tu, andrada ca cei putini care s-au razvratit au avut mai mult de suferit chair daca pana la urma li s-a dat dreptate…deci, daca tu crezi ca poti schimba treaba asta cu guma ca rest, o spun in cel mai simpactic mod cu putinta, fara nici o intentie de a face misto “you’re a dreamer” nu ma intelege gresit, nu zic ca nu e bine sa pretinzi ce ti se cuvine sau sa vrei sa decizi unde iti plasezi banii (bravo tie ca sunt ai tai:))))..insa pana la urma treaba cu “pentru ce faci riduri” e o chestiune de prioritati!!! si, sincer, nu mi-as dori sa fac riduri pentru nimic in lumea asta…ai vazut cat costa un lifting facial? cred ca nu, daca ai fi vazut poate ca ai aprecia guma dintr-o alta perspectiva :)) crede-ma, costa mult mai mult decat poti castiga tu adunand cei 10 sau 20 de bani
    oricum ar fi, cauza ta e una foarte nobila insa nu cred ca o sa gasesti prea multi sustinatori care sa fie gata sa-si rupa din linistea zilnica (si asa putina) pentru guma de azi, sau de maine
    si daca tot ar fi sa aleg sa fac riduri pentru ceva, as vrea sa fie pentru ceva ce conteza cu adevarat pentru mine, dar asta deja e alta poveste

  10. vladimir martinus says:

    @dorina
    nu prea sunt de acord cu tine in ceea ce-i priveste pe cei putini care s-au razvratit- cred ca satisfactia lor a fost mult mai mare incercand sa schimbe ceva decat suferinta cauzata de asta.
    Cat despre incercarea Andradei de a schimba “o treaba”, ca si mine, ea nu incearca sa schimbe mentalitatea cuiva, ci doar isi apara drepturile de consumator, chestiune cu care sunt total de acord (apropos de schimbari, la magazinul de langa camin vanzatoarele deja ma cunosc si nu imi mai dau guma sau bomboane ca rest).
    Si in ce priveste ridurile, liftinguri sau alte chestii, nu ma bag, ca nu sunt in tema:) dar daca te refereai la stresul cauzat de a refuza sa primesti o guma in loc de rest, crede-ma ca nu e nimic stresant in asta (poti sa o spui cu zambetul pe buze, chiar), atat timp cat crezi cu convingere in drepturile tale de consumator, si nu iti “rupi linistea” cu nimic

  11. Pingback: “Restul dulce” interzis! » Buddha’s Blog

Leave a Reply

